söndag 14 januari 2007

Tröstetåren

Det fanns en tid då man i Sverige dömdes till döden för vissa brott. När det var dags för avrättning sattes den dömde i en hästdragen kärra. Färden till galgbacken i utkanten av staden tog sin lilla tid och man behövde troligen stanna för att få något i sig eller kanske för att vattna sina hästar.
Krogen Hamburg med anor från 1700-talet låg på Götgatan i Stockholm och var ett välkänt ställe att stanna till på. Här fick den dödsdömde sin tröstetår, en rejäl brännvinsup. Krogen lär till och med ha sparat de olyckligas glas i ett särskilt skåp.
I början av 1900-talet bjöds vissa stamgäster på en skvättblandning av sprit. Denna gratisskvätt blev snabbt kallad testamentet, kanske var det svårt att avgöra om man skulle överleva denna slags sup. Idag tar man sig en tår av helt andra anledningar. Själv tar jag mig en kryddad variant till mitt lilla julbord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske kan det vara läge att försöka lägga till en ordlämningshörna någonstans på bloggen.

Jag fick nämligen med mig två ord hem från krogen igår:

en dödens - "one for the road" eller sista beställningen i baren innan man beger sig hemåt, drycken får gärna vara av starkare sort

kiosklagat - motsatsen till hemlagat, innebär att krogen serverar mat gjord till stora delar på halvfabrikat

Frukostflingan sa...

Tackar för de nya orden och jag ska försöka fixa till en hörna för ordlämnare.