onsdag 17 januari 2007

Bubbel och titelgrubbel

Bloggare, groggbloggare, joggare - nej nu gick jag verkligen för långt, joggare blir jag ju aldrig! Prövar med bloggjoggare, men känner genast att det också är kört. Att sitta framför "burken" hela dagarna och helst på nätterna också för att hinna ta del av allt som skrivs på nätet är inget för mig. Man måste ju hinna andas lite frisk luft emellanåt.
Kanske groggjoggare kan vara något, men det innebär ju att jag ska jogga runt på flera olika barer och krogar under några få kvälls-timmar. Nej, det är jag alldeles för bekväm för, jag gillar att sitta stilla, studera omgivningen och snacka med krogfolket. Och så dricker jag bara öl eller ett par glas vin, nästan aldrig en grogg.
Prövar istället med krogkulturbloggare, krogordsbloggare eller krog-bloggare, men inser snabbt att det kommer att leda till väldigt många konstiga samtal. Halva min bekantskapskrets har ju ingen aning om vad en blogg är och jag har redan nu svårt att få dem att förstå.
Nej, det är väl bara att inse att det inte blev något resultat av mitt titelgrubbel i kväll heller. Det enda raka är väl att ta ett glas bubbel, bubbla och grubbla vidare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte suttit i några djupa titelgrubblerier idag, däremot hittade jag mina darts bakom några böcker i hyllan. Hade nån ide´om att jag skulle ha det som fritidsaktivitet...

Hur som helst, det gav upphov till ett nytt fenomen:

pubserie - i stockholm, innanför tullarna spelar ett helt gäng människor dart, för att få ställa upp i pubserien måste man ha en egen "hemmakrog" att bjuda in motståndarlaget till, och varje säson tävlar man varannan vecka på sin hemmakrog och varannan på bortakrog

Antagligen finns det många fler ord att snappa upp kring detta fenomen...

Det är roligt det här med krogbransch och ord (har jobbat ett tag på ett och annat hak även om jag valde att inte bli kvar) så jag kan inte låta bli att skriva lite till.

karaffvin, husets vin - på de flesta ställen kan man beställa in restaurangens eget speciella vin, ofta är det ett lite billigare alternativ, ibland kommer det på flaska och ibland i överhällt på karaff, kan beställas i storlekarna

1/1 = motsvarande en hel flaska
1/2 = motsvarande en halv flaska
1/4 = motsvarande ett glas

Frukostflingan sa...

Du är en riktig "pärla", håller verkligen mig sysselsatt med att kolla upp nya ord och skriva in dem. Än en gång, tack!

Anonym sa...

Kanske inte något att lägga in under ordbokskategori men ändå lite kuriosa.

... "Pungpinan" är en plats som ligger mellan gamla Enskede och Skarpnäck. Namnet sägs ha sitt ursprung från en krog som tidigare låg där och att det sved i pungen (plånboken) då man besökte deras krog för att ta sig några öl.

Klippet kommer från gårdagens lilla gratistidning PunktSE som delas ut i stockholms tunnelbana och på bussarna