fredag 12 januari 2007

En riktig jamare

De flesta av oss förknippar uttrycket, att ta sig en jamare, med en sup i gränden eller en nubbe till maten. Uttrycket myntades av gubbar på äldre tiders byggarbetsplatser, men jobbar man på krogen får orden en helt annan innebörd.
När man tar upp en beställning på dryck till maten önskar sig de flesta bordsvatten, öl eller vin. Ganska normalt eller hur? Men vad händer när gästen beställer ett glas mjölk?
Första reaktionen kommer nästan alltid från de övriga gästerna vid bordet. Diskret försöker de få sin vän att beställa något annat. Lyckas det inte börjar man ofta skratta och göra sig lustig över kompisens dryckesval. Då gäller det som servitris att snabbt avgöra läget för fortsatta skämt, hålla tungan rätt i munnen och replikera beställningen med lämpligt uttryck. En kobira om de övriga beställt öl, en kattsup om de beställt snaps eller en château la ko om de beställt vin.
Bakom svängdörrarna muttrar man över dibarn, letar upp ett lämpligt glas, beger sig till kallskänken och beställer ett glas kosprit. Har man tur och kallskänkan är på gott humör får man mjölken utan väntetid och onödig kommentar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Fröken"kan jag få en "vit renault" tack.Första gången jag fick denna beställning,satt jag som man säger på krogen "i skiten"för vilket glas skall användas till denna dryck?Jag fick inte ta öl el vinglas de går inte att använda dessa glas, fick jag ((((ljudligt höra)))).Det var bara att leta upp något gammalt,fult och litet glas sedan fick man springa, flera ggr för denna gäst.Nu kan man undra varför denna "dryckes förpackning"endast platsar på köksbordet.

Frukostflingan sa...

Kul att du kände igen dig och tack för det nya uttrycket vit renault.

Anonym sa...

Tjosan!
Vad har man missat här då? Blogg om krogen, livet på den och språket, det var på tiden. Jag som har vääääldigt länge till pension kan bara njuta av vad en sann eldsjäl i ämnet förfriskar oss andra med, underbart. Har precis fått veta att en av Sundsvalls starkaste profiler bakom svängdörrarna har gått ur tiden, "Hulda" var och kommer att vara en starkt lysande själ i krog sundsvall. Hon arbetade trots cancer så sent som tiil en vecka innan hon avled, " jag vill vara där folket är och arbeta" att man känner så starkt trots att man är döende för miljön, människorna och arbetet bevisar bara att: det är rätt att vara "inne på krogen".

Underbara dagar till bloggaren "mamsellen Barbro ;-)"och alla andra kökshäxor och soignè servisen Majsan som kommenterat detta ämne.

Ska nu använda mina "taggar" för att få mig en "köttpuck"

Anonym sa...

!!!!Glömde en sak!
Appropå "vit renault", sprithäxan på min första arbetsplats kallade den underbara dryck "klöverlikör", passande? jajamensan!

Anonym sa...

Hellooo,
Ja chateau de la ko, spen-sprut, Majros special, bebis-läsk; kärt barn har många namn. Ser framemot mycket spännande läsning framöver. Kul att mötas på bloggen men hör gärna av dej för en lunch-dejt Barbro.