lördag 27 januari 2007

Somliga kallar mig arkivråtta

Är man som jag, intresserad av livet i krogbranschen och vill veta hur det var förr måste man besöka olika arkiv och antikvariat. Låter kanske inte så kul, men jag lovar att det är både intressant och spännande. Jag är ständigt på jakt efter nya kunskaper och vet aldrig vad jag kommer att hitta. Ibland går jag hem med riktigt ovärderliga fynd.
Jag har funderat över varför anställda i restaurangbranschen blivit så illa behandlade av andra grupper i samhället. Varför ansåg man sig alltid ha rätt att ständigt kritisera och skälla ut restaurang-personal? Och varför målade man i pressen upp en bild av att de alltid var oförskämda, oärliga, lata och försupna?
Jämför man dessa bilder med dem, som servitörer och portierer berättar om i egna tidskrifter är det lätt att förstå att det handlar om klassfrågor. Det offentliga samhällslivet var förr bara till för dem med fina titlar och mycket pengar. Alla andra skulle helt enkelt vara tysta och hålla sig "på mattan". Och naturligtvis använde man sig av den press man ägde och kontrollerade.
Jag sänder ofta en tacksamhetens tanke till alla de servitörer och portierer, som startade egna tidskrifter och beskrev sin historia på sitt eget vis. Jag har funnit mängder av små historior, berättade med glimten i ögat och en stor portion humor. De målar alla upp levande bilder av vardagslivet bakom svängdörrarna, men också om hur det kunde gå till när "fint" folk besökte hotell eller restauranger.
Självklart kommer jag då och då att dela med mig av dessa underbara minnen i bloggen!

Inga kommentarer: