torsdag 11 januari 2007

Ordsamlare

Börjar tidigt fundera över vem jag är och vilken samhällsklass jag tillhör. Det ger mig insikt och medvetenhet om min identitet, yrkestillhörighet och ett klassperspektiv. Och att vara stolt över ett yrke som andra "spottade på".
På arbetarfiket bland sopåkare och taxichaufförer var jag någon. Jag var sedd, men oerhört utsatt för hojtanden, grova skämt och skamliga förslag. På bättre ställen bland fint folk blev jag lika utsatt, men på ett diskretare sätt. Det var bara alkoholintaget som bestämde graden av diskretion, men i alla nykterhetslägen behand-lades jag som en ickeperson.
När jag 1976 blir kallad som en "sån där som jobbar på syndens näste” börjar jag på allvar studera livet på krogen. I matsalen, köket och hotellet iakttar jag bemötanden och beteenden mellan anställda och gäster. Det är både skrämmande och intressant, men ger mig nytt perspektiv på tillvaron. Jag börjar samla ord - först i huvudet, sedan på lappar och i block. I min roll som kulturansvarig i Hotell och Restaurang Facket fortsatte samlandet med hjälp av medlemmarna. Gensvaret blev mycket stort och idag finns ordboken - Frukostflingor & Nötknäppare.

Inga kommentarer: