måndag 15 januari 2007

Falsk marknadsföring

I Sveriges större städer hittar man idag en pizzeria i nästan varje kvarter. I en förort av betydelse finns det i regel minst två, liksom i våra små städer. Oavsett storlek på pizzeria försöker dock alla ha sitt eget utbud av pizzasorter. Det går att hitta många märkliga och smått sensationella sätt att baka pizza på.
Hittar den ena pizzerian på något nytt måste naturligtvis den andra följa efter med en egen grej. Jag har en tid studerat pizzeriornas reklam och menyer och funnit att många idag erbjuder vedugns-bakad pizza. För mig innebär det att pizzan ska bakas i en vedeldad ugn, men synar man ugnen finner man en helt vanlig elektrisk ugn.
För mig är detta fenomen falsk marknadsföring och när jag frågar efter vedugnen tittar pizzakocken konstigt på mig. Ännu underligare blick får jag på frågan om var de förvarar veden.
Har vi verkligen blivit så avtrubbade av alla dagliga reklambudskap att vi inte reagerar eller är det så enkelt att vi inte längre bryr oss?

Inga kommentarer: