onsdag 28 mars 2007

Nu är den äntligen här!

Stolt håller jag boken "Galoschjesus och frukostflingorna - en fri-språkig krogordbok" i min hand. Är du en jiggis eller en slamsugare? Vet du var snurreruntmaskinen finns eller brände du veken när du jobbade långpanna? Häng med bland nötknäppare och gourmander i den tredje upplagan av Hotell och Restaurang Fackets krogordbok.
Citerar ur pressutskicket (som skickas ut idag):
"Boken som innehåller mer än 2 400 ord och uttryck från hotell- och restaurangbranschen har blivit till tack vare alla härliga medlemmar i Hotell och Restaurang Facket som delat med sig av sina yrkesord och sin arbetsvardag. Sist men inte minst tack vare en ihärdig, enveten och påpasslig redaktör."
"Balansgången mellan att vilja använda ett vårdat språk och sam-tidigt hantera många runda och fula ord är svår. Men vilken rätt har vi att censurera i vårt yrkesspråk? I sitt rätta sammanhang blir orden naturliga. Humorn och värmen i de ord som föds i stundens hetta är tydlig. Orden ger oss också en målande beskrivning av utvecklingen i såväl branschen som i samhället. "
"Krogordboken kostar 60 kronor och enklaste sättet att köpa den är att sätta in beloppet för önskat antal böcker på postgirokonto 3503-0, Hotell och Restaurang Facket. Märk talongen med bokens titel och kom ihåg att tala om till vem och till vilken adress du vill att HRF skickar försändelsen. "
Sol ute, sol inne, sol i hjärta och sol i sinne! som ordspråket lyder. Och om du inte gissat dig till det än, så är det frukostflingan som är den ovan nämnda ordboksredaktören.
Trevlig och underhållande läsning önskar jag alla!

9 kommentarer:

Anonym sa...

myser och ler ...

Anonym sa...

F..n vad häftigt! Finns mitt ord med?

Frukostflingan sa...

humlan; Det gör jag med i solen ;-)

kocken; Jag vet inte om ditt ord finns med, men om du har skickat in ordet och skrivit ditt namn och adress så kommer du snart att ha boken i din postlåda! Och visst är det häftigt ;-)

CV sa...

Den verkar jättespännande. Nu har jag bloggar om den.
http://www.kulturbloggen.com/2007/03/galoschjesus_oc.html
mvh
RS

Frukostflingan sa...

Tack cv, hoppas du får många trevliga stunder med boken!

Anonym sa...

Nu vill vi se smörtax i nästa upplaga av boken:)

Liz1e sa...

Maken hade ett kul ord på lut - ballong
"servitör som nyligen blivit hovmästare och inte hunnit landa i sin nya roll utan är lite uppblåst"

Frukostflingan sa...

björn; visst kommer smörtax med - det lovar jag!

liz1e; Du ligger minsann inte på latsidan, kul att du engagerar dig så här, det gillar jag verkligen!
Om du mailar mig din adress så ska jag skicka dig boken omgående, den kommer säkert att roa både dig och maken! Min adressen hittar du under min profil!

Anonym sa...

Hej Flingan! Skogsgurra här.

Jag har en pizzaupplevelse, från ett grannland i söder, som jag tror att du skulle uppskatta. Men hur 17 kan jag skicka en pdf till dig?

gunnar@gke.org