tisdag 16 januari 2007

Problem med titulaturen

Jag har helt plötsligt fått en väldig massa tid över att göra precis vad jag vill. Har nyligen fyllt sextio och blivit pensionär, men hur kul låter det egentligen? Ordet pensionär kommer jag inte att titulera mig som, det slår mig rakt i ansiktet, låter som om jag är last-gammal och att livet skulle vara slut. Så är det verkligen inte alls, det finns så oändligt mycket mer att göra.
Slår upp ordet pensionär i ordboken och finner en kryptisk förklaring om ålder, med hänvisning till pensionärshem, pensionärsrabatt, folkpensionär och en glad pensionär. Låter inte heller särskilt uppmuntrande, eller hur? Letar vidare och under ordet pension finner jag att det är ett regelbundet utbetalat belopp till person som lämnat yrkeslivet, men det visste jag ju redan.
Problemet kvarstår, hur ska jag titulera mig? Vad förväntas det av mig och vad ska jag göra med all den kunskap jag fått i mitt yrkesliv? Titulera mig som fritidsforskare, men det är upptaget, det används redan av den som är arbetslös.
Letar vidare och finner att sakkunnig är den person som besitter sakkunskap på ett visst område. Passar mig bra, för jag vet väldigt mycket om livet bakom svängdörrarna i krogvärlden och har samlat yrkesord i krogvärlden under en lång tid. Jag ska helt enkelt använda mig av min sakkunnighet, finna sakkunnighetsuppdrag och avge sakkunnighetsutlåtande. Det låter väl lagom tungt eller hur?
Nej, med den här typen av grubblande kommer jag aldrig att hitta en lagom bra titulatur för mig. Det enda raka är väl att gå ner till kvarterskrogen, insupa atmosfären och studera omgivningen. Bland alla välbekanta ljud kan jag kanske hitta något nytt krogord eller en användbar titel för resten av mitt liv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Titlar hittade jag inga på min kvarterskrog runt hörnet, så den delen kan jag inte hjälpa till med. Däremot hittade jag lite annat som kanske kan passa in i ett krogordslexikon.

svartsprit - är lika med smuggelsprit eller hembränt och kommer därmed inte från systembolaget, en del krogar säljer visst sånt...

stickprov - tydligen kan krogkommissionärerna som är ute och kollar krogar och restauranger göra särskilda stickprov på det aktuella ställets alkoholhaltiga drycker, dessa testas och kollas av för att se om det matchar med systembolagsspriten

mormors toffla - en dryck som ingår bland shotsen och består av hälften baileys och hälften turkisk peppar, sägs vara jättegott men jag undrar, ordet kommer från finskans mummun tossu som har betydelsen mormors toffla, antar att gästerna är till stor del finnar, bartendern jag fick det ifrån är det i alla fall...

slippery nippels - ännu en shot, fritt översatt; hala bröstvårtor, består av samboka och baileys

godisshot - starksprit smaksatt med godis som gelehallon, turkisk peppar, viol, gräddkola eller frukt som jordgubb och blåbär, enklast är att köpa färdiga essenser att tillsätta i spriten, ett annat sätt är att köpa till exempel en påse gelehallon, proppa ner dem i spritflaskan och låta dem smälta, vill du godisarna ska smälta fortare kan du skruva på korken på flaskan ordentligt och köra den en till två gånger i diskmaskinen, shotsen bör doch serveras väl kylda

och då blev det visst ett ord till:

essens - smaksättare

Lev och må! Hittar jag fler ord hör jag av mig igen! Dinglar med benen då och då vid en och annan bardisk!

Frukostflingan sa...

Tusen tack för så många nya ord på samma gång, de ska skrivas in i min lista så snart jag får lite mer tid över. Dingla inte för mycket med benen, det är lätt att falla av barstolen.

Anonym sa...

Om man håller sig till ölen och inte dricker för många shots kan man hålla sig kvar på plats =)

Tänkte att jag kanske kan titulera mig som bartender snart... eller eventuellt bar-hängar-expert vore en bättre beskrivning på min plats!?

Anonym sa...

finns det plats i krogordlista för ord som krogkommission och krogkommissionär!?

Frukostflingan sa...

Hej igen, hoppas på fler barhäng för din del, de ger mig en del att tänka på. Att det finns något som kallas krogkommission vet jag, men kommissionär tror jag inte finns. Det som är intressant är om krogpersonalen har något uttryck för "dem" eller inte. Du får prata mer med dem vid nästa barhäng och gärna återkomma med dessa ord. Jag ska också kolla med mina bekanta i krogvälden, så får vi se om orden ska med eller inte.