fredag 12 januari 2007

Minnesvärd Bloody Mary

Den tuffa lärotiden på hotellet omfattade alla sorters matsalsarbete och det kändes som om prövningarna aldrig skulle ta slut. Sommarmatsalen var som ett stort hav med köksregionerna närmast entrén och dansgolvet med utgång till bar och terrass längst bort. Det var till baren man skulle gå när en matsalsgäst ville ha en blandad drink.
I köksregionerna kändes det alltid som om luften vibrerade innan kvällsgästerna kom och det var skönt att smita ut i baren en stund. Där infann sig alltid ett speciellt lugn, men det var också här jag som nykomling skulle utsättas för grova skämt.
Du måste lära dig känna igen allt som en gäst beställer, både till utseende, färg och smak, menade bartendern. Och det kan du bara göra genom att smaka, sa han och ställde fram en Bloody Mary på disken.
Jag som inte ville visa hur oerfaren jag var svepte den specialkryddade lilla röda drinken. Jag kunde nästan inte andas, med brännande strupe och tårade ögon smet jag ut i personalrummet. Deras råa skratt kändes som pisksnärtar bakom mig och jag skämdes för att ha varit så lättlurad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

usch det va inte snällt av dom! :-) Gjorde praktik i somras som bartender. Vi skulle ha med oss egna vinöppnare och en av de viktigaste sakerna vi skulle göra var att se till att inte få den stulen. Tydligen var det prestige att sno praktikantens vinöppnare... Fast 1-0 till mej! ;-)

Frukostflingan sa...

lisa: metoderna förändras när man ska "spela spratt" med nykomlingar och jag har också hört att det är lite prestige att sno en vinöppnare, inte så konstigt kanske då man är ganska "naken" utan den. Kul att du tog hem den segern! :-))