fredag 12 januari 2007

Konstigt löneavdrag

Inom krogvärlden har det alltid funnits många finurliga sätt för arbetsgivarna att få in lite extra pengar från serveringspersonalen.
Det första jag mötte var glaspengar, ett belopp som drogs på min lön för några sönderslagna grogglas. Min ilska och nyfikenhet väcktes, jag började leta efter fakta.
Glaspengen var mycket riktigt ett belopp som krögaren förr kunde dra från alla kyparlöner. Månad efter månad drogs samma belopp oavsett om eller hur många glas som gått i kras. Mycket bråk i kyparkåren gjorde att man kunde begränsa avdraget till en fast summa per sönderslaget glas. På 1930-talet försvann arbetsgivarens rätt till sådana avdrag även om systemet levde kvar ett antal år.
Min arbetsgivare påstod att det fortfarande var hans rättighet i slutet av 1960-talet. Överbevisad av fakta gav han till sist upp och slutade dra glaspengar från våra löner. Vad kan man lära av detta? Jo, att alltid kontrollera sitt lönebesked, att alla arbetskamrater är eniga och sist men inte minst att man tar reda på fakta.

Inga kommentarer: