torsdag 25 januari 2007

Goda och dåliga vanor

Somliga reklambudskap har en tendens att stanna kvar i huvudet under ganska lång tid. Det är säkert vetenskapligt uträknat, men ganska tröttsamt när vissa ord eller fraser inte vill släppa taget. Just nu snurrar "en god vana" och "en dålig vana" runt i mitt huvud. Funderar över vilka vanor i mitt liv som är goda respektive dåliga och det gäller förstås att se det positiva i allt man gör.

- Jag går upp varje morgon, duschar och klär på mig - det är en mycket god vana.

- Jag äter frukost innan jag tar första blosset på morgonen - måste också vara en god vana. Blosset borde vara en dålig vana, men att jag tar det efter frukosten är däremot en mycket god vana.

- Tar en promenad varje dag oavsett vad det är för väder - är en mycket bra vana. Det finns som bekant inget som heter dåligt väder, bara olämpliga skor och dåliga kläder.

- Att jag inte äter ett äpple varje dag - måste nog ändå räknas som en god vana, eftersom jag inte cyklar runt och knycker dem från grannens äppelträd.

- Besöker gärna olika krogar, äter, fikar eller tar ett glas vin - det skulle andra kanske kalla en dålig vana. Jag anser däremot att det är en mycket god vana för jag snackar med personalen och går alltid hem med nya ord, utryck eller historior. Och det viktigaste av allt, jag får massor med inspiration att fortsätta skriva i min blogg.

Nu har jag gjort det reklammakarna vill, tänkt igenom mina vanor. Jag tänker däremot inte ändra på något av det andra uppfattar som dåliga vanor och därmed hoppas jag att reklamsnurret i mitt huvud kan upphöra.

Inga kommentarer: