lördag 13 januari 2007

Gubbmat

Matkapitlet i nya ordboken är äntligen klart. Här finns biffarna Backman, Lindström, Rydberg och Stroganoff, lilla fina filé Oskar och så prins Bertil. Här finns gubbröra, gubblåda och fattiga riddare. Lätt att konstatera att det är flest gubbar som fått maträtter uppkallade efter sig.
Endast några få rätter bär kvinnonamn. Det är biff Greta efter Greta Odén på Stadshotellet i Karlstad, Annapotatis efter någon som hette Anna och klassikern sjötunga Walewska troligen uppkallad efter Napoleons älskarinna. Undrar bara om hon hade fått ge namn åt maträtten om inte "Han" hade funnits med i bilden.
Några yrkesgrupper finns också representerade. Jag hittar borg-mästargryta, byggmästarlunch, frimurare, glasmästarsill, gruvarbet-are, jägarsnitzel, jägmästarlåda, skräddarlåda, skomakarlåda, sjö-mansbiff, snickarlåda, sotare och vagnmakare. Självklart var det efter andra gubbar för det var väl de som arbetade och åt på krogen då dessa rätter kom till.
Undrar om det någonsin kommer att finnas några maträtter uppkallade efter vanliga kvinnoyrken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om gubbar hittade jag lite kul på allt om stockholms bar- och restaurangsidor.

Varför inte ta en tur till KGB - en ryskinspirerad krog med rysk mat. Inte nog med att den har namnet efter den ryska säkerhetstjänsten, den ligger mitt på ökända Malmskillnadsgatan i Stockholm.

Krogbeskrivningen lyder: "Ett utmärkt ställe för en öl eller en skvätt vodka efter jobbet" och "kultplats för sovjet-nostalgiker".

För den som föredrar nyttigare ställen går det bra att beställa in en vetegrässhot till lunchen på Yogayama - ett sunt och balanserat matställe.

Anonym sa...

Jag blir alltid hungrig av att läsa din blogg. Trots att det kulinariska innehållet i mina matlådor lämnar en del övrigt att önska. Ska nog skriva om det!

Frukostflingan sa...

Calle, det är kul att du blir hungrig av att läsa i min blogg, trots att jag inte presenterar några recept,ser med spänning fram emot att ta del av det som döljer sig i din matlåda framöver!