tisdag 13 februari 2007

Skedar, slevar och mått

Läste vidare i den lilla boken om matlagning, ville veta hur de definierar en sked och äntligen fick jag en vettig förklaring till varför mina soppor alltid blir så salta.
"Basverktyg i Köket. I matlagningen används alla storlekar och sorter av skedar, men recepten hänvisar alltid till standardmåtten tesked (tsk) och matsked (msk) som man hittar bland den uppsättning mått som ligger i alla kökslådor. Många kockar använder dock fortfarande närmsta sked som finns till hands och bestämmer mängden salt, kryddor och liknande efter en mer glidande skala som t ex ungefär halva soppsleven (uhs), nästan hela skopan (nhs) samt rågad glass-skopa (rgs)."
Det är alltså inte mig det är fel på, det är helt enkelt måttbeskrivningen! Kanske är det också en förklaring till att jag blev servitris!

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Min man, kocken, kör med grabbnävar.

Frukostflingan sa...

Det är det jag alltid har sagt, grabbar kan aldrig hålla sig till måtten!