måndag 12 februari 2007

God sömn på fel ställe

Denna lilla historia utspelade sig på 1940-talet på ett av landets förnämsta hotell. Klockan elva på kvällen kom en mycket upprörd gäst nerspringande till portierlogen.
- Det ligger en främmande karl och sover i min säng på rum 441 och det är lögn i helsike att väcka honom.
Portiern ringde våningschefen, som med assistans av ett par servitörer tog corpus delicti i närmare skärskådande.
- Vad gör ni här egentligen?
Inget svar hördes förutom en serie snarkningar av högsta kvalitet. Det uppbådade manskapet ruskade mannen till en början helt milt men sedan hårdare och hårdare. Mannen öppnade ett öga och utstötte på finlandssvenska.
- Vad innerst in i ... Kan man inte få sova ifred på det här hotellet?
- Ni har kommit in i fel rum. Om jag får veta min herres namn, så skall jag ta reda på var ni hör hemma.
- Det här är mitt rum och om ni inte genast ger er iväg, så skall jag klaga för direktionen i morgon.
- Jag beklagar, men vi har kontrollerat att rummet tillhör denne herre, förklarade våningschefen och visade på den ”rätte” gästen.
- Det ger jag tusan, det här är mitt rum, vidhöll mannen vände sig om på andra sidan och somnade in på nytt.
Det var inget annat att göra än att ruska liv i honom igen och försöka släpa honom ur sängen. Men då tog det eld i mannen. Ord och gester blev så pass livaktiga att förstärkning i form av ett par borstare och bagagevaktmästare måste rekvireras. Icke heller detta hjälpte och man ansåg sig vara tvungen att ringa efter radiopolisen.
Vid åsynen av de uniformerade väktarna över den medborgerliga sängfriden kunde mannen övertalas att klä på sig och under hetsiga protester följa med. I polisbilen tog konstaplarna en rövarchans och frågade mannen vad han hette och var han bodde.
- Jag heter Vuori och är finne och jag vet bestämt att jag bor på Continental fast de där dumma jäklarna på hotellet körde iväg mej, svarade mannen, som nu nyktrat till högst väsentligt.
- Då tror jag att vi kör er dit, sade polisen, för det hotell ni gått och lagt er på är inte Continental utan Grand. Inte så underligt då att dom hivade ut er.

Inga kommentarer: