onsdag 28 februari 2007

Delikatesser

Sprang på en gammal kollega häromdagen och självklart börjar man tala om branschen, hur det var förr och om sån´t som händer idag. Jag hade just köpt Alakoskis prisbelönta bok Svinalängorna och vi kom att tala om hur den finska invandringen påverkade oss och livet i krogvärlden. Och som vanligt övergick samtalet i att jag fick ett antal historier om den tiden och jag citerar en av dem.
"Finske Pecka hade vunnit en större summa pengar på tipset och bestämde sig för att fira tilldragelsen på en bättre krog. Han styrde kosan mot Operakällaren, blev mottagen av en frackklädd hovmästare och visades till ett bord. Eftersom Pecka hade hört talas om att fint folk gärna åt frukt och drack vin därtill, och inte ville visa sig bortkommen, så beställde han det. Hovmästaren noterade beställningen och frågade:
- Vad ska vi ta för frukt och vilket vin hade min herre tänkt sig till detta?
Pecka tänkte efter en stund och deklarerade sedan med klar stämma.
- Nå, vad skulle de´vara, om inte brännvin och gorka!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste nyss Svinalängorna, den var mycket bra

Frukostflingan sa...

anna; det var roligt att höra och jag har något att se fram emot, eftersom jag inte hunnit läsa den än...