måndag 12 februari 2007

Kockens viktigaste verktyg

Vill man ha en annorlunda och humoristisk förklaring på vissa kökstermer tittar man i världens bästa bok om matlagning, upp-slagsboken som inte rör ihop begreppen. Tycker jag att vissa ordförklaringar känns stela och tunga i vanliga lexikon, tittar jag gärna en stund i denna lilla "goding" och blir genast på bättre humör. För en tid sedan letade jag efter fakta om ordet kniv och fann denna förklaring.
"Kökets basverktyg när det gäller skärning. Det finns åtskill-iga storlekar, alla avsedda för en speciell uppgift och olika metallegeringar att välja emell-an, men oavsett vilken typ man väljer är det nödvändigt att skära in eller trimma den nya kniven. Detta för att många köksmästare är så beroende av dessa vackra verktyg att even-tuell misshandel av andra kan orsaka onödig missämja. För att åstadkomma denna förberedande process håll först handtaget över öppen låga så att det blir bränt på ett par ställen. Dra sedan bladet upprepade gånger längs en tegelsten tills det fått djupa hack i eggen. Släpp därefter kniven mot ett stengolv, så länge att spetsen bryts av. Låt den slutligen ligga i slasken under en droppande kran tills den börjar missfärgas. Nu kan du lägga den i en låda och vara säker på att du kommer att finna den precis som du lämnade den."
Så sant som det sagts, denna lilla ordförklaringsbok gavs ut av Tidens förlag 1987, ISBN 91-550-3004-1, och jag undrar vad alla dagens guldkockar skulle säga om denna knivförklaring?

6 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Vi har en hel del sådana knivar här hemma. :-)

Anonym sa...

Såna knivar går inte att använda, men man får ju ha dem ifred!

Anonym sa...

De´va riktigt knivigt!!!

Frukostflingan sa...

Jag har sådana knivar jag oxå och det får jag alltid höra när barnen är här. Det finns inget att skära med säger dom, men jag klarar det i alla fall!

Anonym sa...

Slöa knivar är ett otyg! Jag skär mig mer hemma i andras kök än jag gör på jobbet.

Frukostflingan sa...

Calle, du är välkommen till min blogg och visst är det så att slöa knivar är ett riktigt otyg! Det är bara så svårt att slipa dem!