lördag 3 februari 2007

Humor är kyparens bästa vapen

Det finns nästan inget, som är så pinsamt för serveringspersonalen, som när vissa råvaror har tagit slut eller inte går att få tag på. Då gäller det att hålla tungan rätt i munnen, använda humorn och kanske någon nödlögn. Förr, då man inte hade tillgång till modern kyl- och frysteknik, var dessa situationer säkert vardagsmat.
På hotellet i Trosa sitter en gäst och studerar matsedeln medan kyparen står bredvid och väntar på beställningen. Det är på kvällen och gästen har tänkt tillbringa en trevlig afton på krogen.
- Mmm... hummer - jo jag tackar jag. Ge mig en hel hummer!
- Hummern är dessvärre slut, svarar kyparen.
- Nå, men ostronen då?
- Ostron..., ja..., de har också tagit slut - men i förrgår hade vi kaviar!

1 kommentar:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Det där påminner väldigt mycket om när jag vara i Polen sent 70-tal/tidigt 80-tal med mina föräldrar. Restaurangerna hade menyer som var meterlånga, men det mesta på menyn fanns inte i köket. Efter ett tag lärde vi oss att intet beställa från menyn, utan fråga vad som fanns. Vanligtvis fanns runt 3-4 rätter av de som fanns angivna på menyn.