fredag 23 februari 2007

Gamla "Snäck"

En kaffestuga som byggdes på klippbranten vid förra sekelskiftet blev så småningom den finaste turistanläggningen i Sverige. Snäckgärdsbadens riktiga storhetstid var strax före och efter andra världskriget och swimmingpoolen som invigdes 1936 blev kronan på verket. Vattnet i poolen var saltvatten som pumpades upp från havet söder om Snäcks badvik och blev snabbt hotellgästernas stora badnöje.
Rederiet Gotlandsbolaget ägde anläggningen fram till 1960-talet och även om "Snäck" var ett fint ställe så var det svårt att få ekonomin att gå ihop. Det gick bara att ha öppet under några korta sommar-månader eftersom det helt saknade värmeledningar.
Gotlands kommun köpte hela anläggningen för en krona och arrenderade sedan ut den varje år. Arrendatorerna avlöste varandra och ekonomin var mycket dålig. Det såldes åter för en krona, den här gången till en byggmästare med andra planer. Han rev hela anläggningen och byggde upp det som finns idag - en riktig betongbunker.
Mina minnen från somrarna på gamla Snäckgärdsbaden finns kvar, kanske något foto också och jag lovar att dela med mig framöver.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt första besök var runt 1980. Bodde på campingen och var på afterbeach på hotellet. Och på campingen stod Lasse Kronér och hans kompis och sjöng "Smoke gets in your eyes" mitt på blanka dagen för mig och min väninna.

Frukostflingan sa...

Det var inte fy skam med sådan sång bara för er! Ni smälte förstås...