söndag 11 februari 2007

Frukostflingor & Nötknäppare

När jag 1976 blev kallad "en sån där som jobbar på syndens näste” började jag på allvar studera livet på krogen. I matsalen, köket och hotellet iakttog jag bemötanden och beteenden mellan anställda och gäster. Det var både skrämmande och intressant, men gav mig nytt perspektiv på tillvaron.
Det speciella språk som restaurang-anställda utvecklat genom tiderna har sitt berättigande, många ord speglar samhället och de villkor personalen levde under. Man brukar säga att yrkes- och slangspråket är "rått men hjärtligt".
Jag började samla ord - först i mitt huvud, sedan på lappar och i block. I min roll som kulturansvarig i Hotell och Restaurang Facket fortsatte in-samlingen med hjälp av många medlemmar. Och 1996 trycktes den första upplagan av Frukostflingor & Nötknäppare, den innehöll 560 krogord och 14 uttryck.
Boken blev den inspirationskälla jag hade hoppats på. Alla som bidragit med ord fick naturligtvis sitt eget exemplar av boken och många restauranganställda hörde av sig med nya ord. Boken är för länge sedan slutsåld, men går kanske att finna i något antikvariat, den intresserade kan ta del av bokens innehåll i Hotell och Restaurang Fackets arkiv. ISBN 91-88016-66-8

Inga kommentarer: