söndag 13 januari 2008

Sju sanningar

Emma har skickat mig en utmaning, vilket är ett kul sätt att få veta mer om alla sina bloggvänner. Utmaningen går ut på att jag ska berätta sju sanningar om mig själv. Reglerna är enkla och låter så här:
Länka till den som utmanat dig. Berätta sju sanningar om dig själv. Utmana sju bloggare i slutet av ditt inlägg. Lämna ett meddelande till den du utmanat. Och här kommer mina sju sanningar, som också är några av mina levnadsregler!
1. Vi bekymrar oss över vad barn ska bli imorgon men glömmer att de är något idag! Jag ville så gärna bli bonde när jag var riktigt liten, men föräldrarna fasade. Jag följde varje morgon och kväll min farbror Harry när han gick ut för att mjölka korna. Han lärde mig att mjölka för hand och jag var väldigt stolt när vi gick hem med mjölk i våra spann.
2. En god bok gör dig klok! Det sa alltid min moster, som var lärarinna och jag läste! Örebromissionens årsböcker, Det Bästa, Vackra Svarten och andra hästböcker, Anna Karenina och annat av ryska författare, Bara en mor, Upp trälar och mycket, mycket annat. Idag har jag alltid ett par olästa böcker liggande på sängbordet.
3. Tilltro skapar självförtroende och styrka! Jag har alltid varit mycket envis, vilken inte alltid är en fördel. Har nog försatt mig själv, min familj och mina vänner i många pinsamma situationer när jag envist hävdat min rätt. Och visst har jag fått ge mig många gånger även om det inte är kul.
4. I svårigheterna finner man möjligheterna! Jag gillar utmaningar av olika slag och då behöver man verkligen vara envis för att lyckas. Och har jag antagit en utmaning då gäller det verkligen att komma i mål. Visst har det många gånger kostat mig både svett och tårar, men jag har aldrig gett upp.
5. Det finns tusen sätt att överraska! Jag är en samlare av stora mått, i lådor och skåp har jag sparat mängder av krogrelaterade saker, papper och foton. Dessutom finns en massa "bra att ha-saker" som kan bli användbara då jag ska skriva, sy eller skapa något.
6. Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete! Jag lever som jag lär även om min mamma inte gillar det, fast hon har för länge sedan givit upp.
7. Engagemang är halva arbetet! Jag har alltid ogillat krögare och andra arbetsgivare, som på olika sätt utnyttjat sina anställda. Har alltid reagerat mot orättvisor och okunskap, talat om vad jag tyckt och sedan stått för min åsikt. Det har varit tufft många gånger och visst har det kostat mig några jobb. Jag har aldrig ångrat något jag gjort, men jag har blivit mycket rik på erfarenheter!
Och sist men inte minst! Jag utmanar jah hollis, lilla b, daniel, scaniatjejen, jesper, maria och kallskänkan.

11 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag befinner mig på jobbet just nu (söndag kväll) men jag ska kolla på det när jag får en ledig stund över därhemma.

Frukostflingan sa...

jah hollis; kul, jag ser fram emot lite läsning...

Lilla B sa...

Jag antar utmaningen - läsning kommer så småningom! Måste ha lite tid att grunna först.

Frukostflingan sa...

lilla b; grunna på du, det blir säkert bra...

kallskänkan sa...

åh, det här är ju supersvårt! får se om jag lyckas få ur mig några sanningar.

Frukostflingan sa...

kallskänkan; vet att det tar ett tag innan man kommit på vilka sanningar man ska avslöja, men jag väntar...

Lilla B sa...

Jaha, du Flingan! Nu har jag fått till några sanningar om mig själv.

Frukostflingan sa...

lilla b; det var roligt att läsa!

Anonym sa...

Vad fint du skriver
och vilket fint foto!

Emma sa...

Det var många kloka ord! Och helt klart ett bra sätt att tänka.

Ang. nr 4, jag har faktiskt börjat tänka själv så det senaste året. Kan ibland bli så jäkla irriterad när saker och ting inte går som jag vill eller ha planerat det, (gillar att planera saker :P ) men nu försöker jag se det som en utmaning och att jag kan lära mig någonting nytt.

Frukostflingan sa...

nilla; kan bara säga tack för de fina orden och på kortet är jag minsann stolt med min hink, kon hette Irma och var lite besvärlig minns jag, men hon skrämde inte mig!

emma; kul att du gillar mina "regler" det gör det lite enklare att leva - ibland... ;-)