måndag 28 januari 2008

I guldram

På gästgiveriet jag besökte förra veckan hittade jag den här fina nyckeltavlan. I prydliga rader hänger nycklarna välkomnande och väntar på att gästerna ska checka in. Att hänga nycklar i en gammal guldram tyder på att man värderar sina gäster högt och vill att de ska trivas. Själv tycker jag att det är mer personligt att få en nyckel i handen och inte det lilla nyckel-kortet man får på större hotell.
Utforskar man nyckelraderna kan man upptäcka att rum nummer 13 inte finns, men däremot finns 113 och 213. Det tyder på att man inte fullt ut lider av gammalt skrock om att det spökar på rum som slutar på 13.

2 kommentarer:

Emma sa...

Håller med om att nycklar är mer personligt. Enda problemet är väl att de kan komma bort, lätt att dyrka upp av tjuvar och jag har även hört att en del gäster tagit med nycklarna eller nyckelringen (med hotellets namn) hem som en souvenir. Lättare att ersätta med kort nycklar, hur opersonligt det än är.

Frukostflingan sa...

emma; visst du har så rätt, så rätt, jag vet att det finns gäster som tar med sig nyckel och ring med klump som souvenirer, men de är väldigt få!