lördag 5 januari 2008

Gränd med matnamn

Jag som bott och arbetat i Visby under många år trodde verkligen att jag kände min stad och hade gått på alla dess gator och gränder. ldag vet jag bättre, har just lärt mig att det finns en gränd som heter Hamburgergränd. Och inte för ett ögonblick tror jag att det namnet har med mat att göra för Visby är en gammal Hansastad.
Men nu finns det en eller kanske flera personer med mycket humor eller kanske är det veganer, som enträget försöker ändra gatu-bilden. Ett riktigt mysterium har det i alla fall blivit, för först försvann den riktiga gatuskylten. Kanske någon turist som tyckte att skylten var kul och tog den med sig, precis så som tyskarna gjort med våra älgvarningsskyltar.
Det kom i alla fall upp en ny skylt med texten "Falafelgränd", som tekniska förvaltningen genast måste ta ner. Så kom nästa skylt upp, nu med namnet "Vegoburgargränd" och även den togs ner. Nu har gränden ännu en gång fått nytt namn - "Sojakorvgränd med bröd". Och det är ju fantastiskt att skyltmakarna bemödar sig om att göra originaltrogna skyltar med rätt färg och typsnitt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det här är nästan så roligt att jag "kissar på mig". Oj vad jag har skrattat ... gillar verkligen de som ihärdigt velat byta gatans namn ... helt underbart ...

Emma sa...

Lite tråkigt bara för de som bor där om det blir problem med posten någon gång.

Frukostflingan sa...

humlan; kul att du fick dig ett gott skratt...
och hoppas du hann gå på toaletten...

emma; jag skulle nog ha tyckt att det var lite kul och jag tror att postutbärarna vant sig lite vi omväxlingen, gränden har ju trots allt ett riktigt namn...