lördag 26 januari 2008

Oreda i besticklådan

Har varit ute på en fantastisk liten gästgivargård och konferensat en dag. Och som vanligt tog jag mig en egen liten rundtur, snackade med personalen och samlade på mig nya intryck, bilder och krogord.
I personalrummet hittade jag en väldigt vältummad "Galoschjesus" och genast var isen bruten. De gillade ordboken och de hade börjat samla på sig ord de själva använde. Jag fick med mig några nya uttryck som servisen tyckte att jag skulle lägga ut på bloggen som en återkommande tävling. Och den idén nappade jag genast på, så här kommer det första uttrycket.
Om servisen säger att det är "oreda i besticklådan" vad tror du att de menar med det?
Den som först gissar rätt får boken Coola krogen! Lycka till!

5 kommentarer:

FamiljenFriluft sa...

Jag tänker såhäår: Besticklådan är ju den översta lådan i skänken/bänken och att ha oreda i den tyder på ett något virrigt huvud?

Att - för att ge några andra metaforer - "Hissen inte går ända upp", "Att det lyser i fönstren, men ingen är hemma", "Att man är klumpigt vaggad" eller rent av det lite akademiska "Studieblyg"?

Emma sa...

Studieblyg! Haha, den har jag aldrig hört förut, riktigt rolig!

Ang, oreda i kökslådan..den var svår. Jag gissar på att det har någonting med beställningarna att göra, att den kanske blandats ihop, eller att man inte vet vem som ska ha vad, eller vem som redan fått mat etc.

Anonym sa...

jag har ingen aning, men den första gissningen verkade ju logisk, men ja, jag får väl försöka komma på en egen då... och utan att vara för vulgär..
kanske kan vara att man säger fel ord, snubblar på orden, har svårt att hitta ord nånting. om besticklåda syftar på mun...

Jah Hollis sa...

Där finns ju anknytningar som att man "inte är den vassaste kniven i besticklådan". Så jag tror också att det är det, alltså "att man inte har alla hästarna hemma i stallet".

Men skulle man vara riktigt vitsig, så kunde det handla om drickspengarna som man väl samlar på ett ställe. Bestick(ning), man mutar med lite dricks. :-)

Frukostflingan sa...

Det var ett riktigt kul resonemang kring uttrycket, men jag ska inte avslöja sanningen förrän i morgon (söndag kväll) så fortsätt gärna spekulationen om vad som är rätt eller fel!