fredag 11 januari 2008

Storälgs-krogen

Det är nästan ett år sedan jag skrev om jätteälgen, som skulle få en krog i strupen. Då var allt klart utom bygglov och pengar, men även det tycks entusiasterna snart ha fixat.
Byggnadsnämnderna i både Arvidsjaur och Skellefteå har lämnat positiva förhandsbesked, länsstyrelserna har sagt ja, men beslutet har överklagats till miljödomstolen.
"Över 1.000 privatpersoner och företag har tecknat aktier för totalt fyra miljoner kronor i det bolag som ska stå för driften. Byggkost-naden på 60 miljoner kronor har diverse företag lovat att sponsra. Alla pengarna finns inte på kontot än, men visionären från Svansele (av vissa kallad på gränsen till tokig) är säker på att det går vägen. När tjälen gått ur marken ska bygget starta, säger han."
Storälgen, som för övrigt kallas Stoorn, har till och med fått en egen hemsida, där man kan hitta en mängd fakta om projektet, se bilder och en liten videofilm.
När jag sett filmen infann sig naturligtvis en hel del funderingar. Hur ser ritningarna ut för detta bygge? Finns det bara trappor inne i älgen eller finns det hissar för transport mellan de olika planen? Hur ser köket ut och var ligger det? Och sist men inte minst, hur många konkurser ska det göras innan ekonomin går runt?

6 kommentarer:

Paula sa...

Det var många flyttar det....kanske kan du flytta till storälgen snart?
Jag väntar med spänning hur det kommer att gå med projektet..
Ha en fin helg
Paula/

Frukostflingan sa...

paula; har flyttat från storälgens hemvist och har ingen tanke på att flytta upp igen, för mycket snö!
Jag är också väldigt nyfiken på hur det kommer att gå!
Ha en trevlig helg, själv!

La Familia sa...

I en känsla av förvirring inför hela grejen kan jag inte låta bli att känna en viss beundran inför personerna som brinner för Älgen.

Frukostflingan sa...

daniel; visst måste man känna beundran för människor som vågar komma med nya ideér och jobbar för dem, tänk vad lite som skulle hända utan dem!
Man kan ju bara hoppas att det finns några kloka personer som inser att Älgen ska bli en arbetsplats och att det kräver lite planering!

Emma sa...

När jag först hörde det här så tyckte jag inte om idén. och det var väl mest tanken på att det skulle vara "norrländskt". Det finns ju överallt, varför inte komma på något roligare än att servera, älg (vilt), hjorton, lingon, vb ost, mandelpotatis och jokk i en massa olika kombinationer.
Men sedan tänkte jag att det är väl det turister vill ha?

Vad jag riktigt tycker om stoorn vet jag inte. Låter ju som en kul grej och det är nog därför många hakat på men som du säger det finns en del frågetecken. Förutom strukturen, jag antar att konferensdelen ska vara i själva kroppen, men de är ju så stort att de måste finnas något sätt att ta sig runt på.

Förutom svanselse vildmarkscenter finns där någonting annat att titta på? Kanske osten hus men de får åka en bit för det. Jag tror att det måste finnas boende, transport och andra aktiviteter för att något sånt här ska funka. Och det lär väl byggas mer om det är så att det funkar.

Sedan en liten detalj eller fundering men varför byggs den i skeå/arvidsjaur? Finns det någon historia bakom eller skulle den lika gärna funka i fjällen, någon annan stans i Sverige eller i Tyskland för den delen? När det dessutom finns ett vildmarkscenter i närheten, funkar det med båda?

Jag vet som sagt inte vad jag ska tycka om detta...

Jag har förresten utmanat dig på min blogg! :)

Frukostflingan sa...

emma; stoorn har tydligen blivit väldigt uppmärksammad både här hemma i svedala och utomlands, tror faktiskt att den kan bli en turistmagnet!
Varför den står i två kommuner är väl antagligen en ekonomisk fråga, två kommuner som kan hjälpa till med finansieringen och marknadsföringen, för det är nog sant att det behövs både vägar och annat för att få allt att fungera.
Jag följer i alla fall utvecklingen och kommer troligen att skriva mer om detta framöver.

Utmaningen är antagen och det kommer inom kort sju sanningar om mig!