söndag 6 januari 2008

Upphittat - en smörtax

Satt i godan ro och läste de första inläggen från den pågående blogstafetten. På en blogg, där jag minst anade att jag skulle finna något krogrelaterat, uppenbarade sig historien om en "smörtax". Ett lätt nostalgiskt lyckorus överföll mig, för visst har jag otaliga gånger dukat upp med dessa små "taxar". Och svurit över dem när jag dukat av, eftersom de blivit så äckligt kladdiga av allt smör.
Jag har dock aldrig tänkt på att smörtaxen hör hemma bland de andra gamla krogorden och jag har aldrig funderat över ursprunget. Taxarna har ju alltid funnits där bland kandelabrar, bestick och andra vackra ting man dukar ett festbord med. Visst ska smörtaxen få inta sin självklara plats i min krogordsamling, men först ska jag leta fram lite historia med hjälp av mina mer historiebevandrade krogkällor.
Tusen tack Björn, för ordet och inspirationen! Din fina samling fick mig för övrigt att plocka fram några gamla ärvda "taxar" från mina gömmor. De har legat där så länge att de nästan var svarta och jag blev tvungen att putsa upp dem lite. Nu ska de minsann få vara med när jag dukar upp här hemma!
Behöver jag säga att jag anmält mig till nästa omgång av blogg-stafetten och att jag med spänning kommer att läsa alla inlägg i denna omgång. Och vill du också vara med kan du fortfarande anmäla dig här!

Inga kommentarer: