torsdag 31 januari 2008

Recept på nätet

Tänk vad man kan få vara med om när man har vänner, som tror att "nätet" är en plats där man bara kan maila till varandra och där det finns ett antal hemsidor man kan titta på eller söka information på! Fick för några dagar sedan ett mail med rubriken "recept på nätet" och där kunde jag läsa följande text:
"Hej!
Här är ett enkelt sätt att få lite tips till ny middagsmat, alltid lika svårt att hitta på. Jag inbjuder Dig att vara med i ett "receptbyte". Ta nu ett recept du kan UTANTILL !!! Enkelt ska det vara .
Skicka ett recept till den person som är nummer 1. ..... Receptet bör helst vara något som går fort och lätt att göra och utan krångliga ingredienser. ..... Kopiera sedan det här brevet ..... sänd det till 20 vänner. Om du inte kan göra det inom 5 dagar, så låt mig veta det - det är juste mot dem som är med......"
Visst är det smått fantastiskt att jag, som inte kan några recept utantill, skulle få ett sådant mail från mina vänner. Och efter ett dygn var det fullständig kaos bland alla som skulle meddela att de inte ville vara med. Förvirrade budskap mailades fram och tillbaka bland människor på olika sändlistor och min inkorg fylldes snabbt.
Själv gjorde jag det väldigt enkelt för mig och förvirrade antagligen tillvaron ytterligare för många med mitt svar.
"Hej alla go´a människor som går och väntar på ett recept från mig! Det finns en hel del att hitta på nätet utan att man behöver skicka en massa e-post och fylla inlådan med det. Mitt tips består av ett antal länkar (kopierade in dessa länkar) till matbloggar av olika slag. De flesta skriver bara om mat och där hämtar jag själv inspiration ibland. På köpet får man en massa annat matnyttigt, så håll till godo och upptäck en ny värld – BLOGGARNAS!"
Jag är dock inte helt säker på att mina vänner förstår att de ska klicka på någon av länkarna för att hitta alla fina recept!

2 kommentarer:

l*eva sa...

Vilket genialt drag!
Fiffig idé verkligen!

Det blev ett tips, som jag sparade!

Frukostflingan sa...

l*eva; jag har förstått att det blev förvirrat för mina icke bloggande vänner, men de lär sig nog vad tiden lider, kul för övrigt att du kanske hittar någor matnyttigt tips!