onsdag 9 januari 2008

Flytta disk

Det är mycket att bära och flytta mellan köket och matsalen en vanlig arbetsdag på krogen. Tallrikar, bestick och serveringsfat är bara några exempel på det som flyttas och ibland ber jag att få veta vad en vanlig tallrik väger. Den här vita, som är ganska vanlig, väger 550 gram och det innebär att den här servitören snart håller 3,3 kilo tallrikar på sin vänstra hand plus besticken.
Det är inte ovanligt att man har tallrikar som väger mer än ett kilo och den tyngsta jag träffat på vägde 1,5 kilo, en riktig värsting-variant att bära och flytta.
En annan som flyttat är tisdagstema, som fått ny domänadress och just flytta var det försenade temat på denna vecka.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är sannerligen ingen "lätt" match för servisen...men oj vad mycket jag var tvungen att läsa i din blogg och har säkert missat en massa ändå, men trevligt var det! ;-)

Cattis sa...

ja att servera är ett jobb där man får motion...på arbetstid, inget avdrag för friskvård i form av motion eller styrketräning krävs...kanske för avslappning och massage *s

Starka Pippi sa...

Ja, finns det nog en hel del att flytta på.....

Frukostflingan sa...

matmia; nej det är ingen lätt match och kul att du gillar bloggen, du är välkommen tillbaka!

cattis; starka armar får man, men man sliter otroligt på lederna! Avslappning och massage får man stå för själv om man orkar...

starka pippi; det finns verkligen saker att flytta och tungt blir det...

Anonym sa...

Mycket flyttande blir det i restaurangen. Jag har minsann provat det jobbet i min gröna ungdom.

I somras var vi på Sicilien och en servitör slog mig i huvudet med en tallrik när han skulle servera. Han ursäktade sig bara med att tallriken var så tung - han borde nog ta och träna upp musklerna lite.

Anonym sa...

Från skåp till bord.
från bord till diskmaskin.
från diskmaskin till skåp.
Och om igen.
Vad gör vi inte för miljön :0)

Anonym sa...

Vad kul det är med alla olika tolkningar av temat!! Din var riktigt bra o annorlunda!

Frukostflingan sa...

ingrid; tror inte att det hjälper att träna upp musklerna, det är nog arbetsgivaren som borde tänka på sina anställda och skaffa lättare tallrikar...

solgudinna; miljön mår ju definitivt bra av att vi inte använder engångstallrikar, men vi borde kanske fundera över vilket diskmedel vi använder...

malin; visst är det kul med alla olika tolkningar, det ska vara en utmaning både för huvudet och kameran...

mia dh sa...

Massa släpande på porslin, så många på samma gång. Var rädd om ryggen, ha det fint.

Paula sa...

När jag började min servitriskarriär (?) var jag fyrti bast. Det tog ett år, sen var fingrar, tummar och handleder totalt förstörda...
Ajaj, vad ont man kan få!
http://paulaz.se

Emma sa...

Mmm det är en konst att bära tallrikar..en som jag tyvärr inte lärde mig så bra. Jag minns första gången, eller efter första kvällen när jag bärt tre tallrikar, mina fingrar värkte och ändå var det inte så många.
Bitvis under kvällen blev fingrarna också stela på nåt vis, svårt att böja dem fick jag ibland och jag var livrädd för att jag skulle tappa en tallrik pga det.

Men men det var en erfarenhet det med ;)

Frukostflingan sa...

mia dh; ryggen och fingrarna är nog det enda jag inte fått ont i än, men fötterna tar mest stryk...

paula; visst kan man få ont, men det gäller att inte bära för mycket på en och samma gång, bättre att gå flera gånger...

emma; staplar man bara rätt kan man bära ganska mycket och den konsten tar det ett tag innan man lär sig, men det är rätt att allt ger ny erfarenhet...

kallskänkan sa...

jag jobbade ett tag på en köttrestaurang där allt serverades på brännheta gjutjärnstallrikar. vet inte riktigt hur mycket de vägde, men tunga var dom. ägarna från danmark ville byta till en nyare modell som vägde ännu mer men fick ändra sig efter servitriserna tagit dit arbetsmijölverket på besök.

Frukostflingan sa...

kallskänkan; just gjutjärnstallrikar är det värsta man kan hitta och det var ju bra att servisen reagerade och sedan slapp bära på dessa åbäken!
Det lönar sig att protestera!

Sarah sa...

Ha ha ha vilken rolig tolkning!

Frukostflingan sa...

sarah; tack, det är kul att du gillar tolkningen...