torsdag 3 januari 2008

Smällaruppror

Tredje kvällen efter nyår och smällandet av raketer har åter kommit igång. Och jag förundras över att det aldrig tycks ta slut, alla handlare säger ju att de sålt slut på raketer.
Under nyårsnatten brände svenskarna av fyrverkerier för cirka 220 miljoner kronor läser jag i en av dagens tidningar och jag undrar just hur många miljoner som bränts upp under årets tre första dagar. I vårt samhälle väljer man typiskt nog att bara tala om rekordsiffror för försäljningen.
Ingen nämner kostnader för allt det som blivit förstört eller vad sjukvården för alla skadade kostar. Varje år blir hundratals personer skadade vid fyrverkeriolyckor med avsprängda fingrar, hörsel- och ögonskador som följd.
Mängder av djur utsätts för onödigt lidande och allvarligast av allt är att ingen verkar bry sig om miljön. Hur mycket kemikalier sprids det egentligen under denna natt? Är du en av dem som lever ganska miljömedvetet hela året, men väljer att blunda då nyårsafton närmar sig.
Nu tycker Räddningsverket att det är dags att förbjuda alla stora raketer och på Smällarupproret pågår en namninsamling för ett förbud om inte lagar och regler följs! Här krävs också en begränsning av tiden för användande av fyrverkeri! Ett mycket lovvärt initiativ tycker jag och hoppas att många fler ansluter sig!

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ja folk har nog fått nog av detta ohämmade smällande nu. Själv tycker jag fyrverkerier är helt OK (på rätt sätt och vid rätt tillfälle), men det vi upplever veckorna kring nyår varje år nu är ju rena vansinnet.

Frukostflingan sa...

jah hollis; på rätt sätt vid rätt tillfälle, det har jag alltid tyckt, men nu har det bara blivit för mycket...

Emma sa...

Gillar verkligen förslaget om begränsad tid. Så otroligt irriterande med smällare klockan ett på dagen, dagen efter eller före. Men jag har inget emt om det förbjuds helt, är inte så intresserad av smällare och det är som sagt jobbigt för djuren.

l*eva sa...

Jag är FÖR restriktioner.

Vår brf. har förbjudit smällare och raketer inne på gårdarna...men efterföljs det?
Njet!
Tack o lov, är inte min hund rädd-men ena katten. Och jag!
Min balkong är *brännbar* och likaså uteplatsen.

Frukostflingan sa...

emma; vet inte hur en sådan begränsning skulle se ut eller om den skulle efterlevas, men jag har trots allt en tro på människor...

l*eva; vi har också ett sådant förbud och det var bara en i år som försökte kringgå det, däremot var väldigt många alerta och tog tag i sabotören direkt och det är positivt.
Min "lilla" vovve har tränats inför smällarperioden och jag är jätteglad att alla promenader i närheten av skjutbanan gav ett så positivt resultat!

Anonym sa...

Jag har skrivet på smällarupproret, jag är väldigt FÖR restriktioner, har hört många skrämmande historier från detta nyår. Jag anser att man kan använda sina pengar på vettigare ändåmål. Desstuom är det inte speciellt miljövänligt heller.

Frukostflingan sa...

malin; trevligt att höra att du skrivit på listan! Och visst kan man använda pengarna på bättre sätt och dessutom tänka på miljön!