måndag 28 januari 2008

Ormbiten

Min dag är verkligen räddad! Det är överraskande och väldigt roligt att hitta ett nytt krogord i en kommentar på bloggen. Nu är det Jah Hollis som antagligen varit på sin "favoritkrog" och fått en cocktail som inte finns omnämnd i krogordboken.
Ordet är "snakebite" som är en blandning av lika delar öl och cider. Man kan också stänka i koncentrerad svart vinbärssaft, skriver Jah Hollis. Snakebite (ormbett) finns för övrigt i ett otal varianter, men grunden är att man blandar öl och cider.
Tack, Jah Hollis, för ordtipset och jag skickar dig boken Coola krogen om du inte vill ha ännu ett ex av Galoschjesus!

4 kommentarer:

Anonym sa...

En dryck som hette "Snakebite" och vestod av just en blandning av öl och cider fanns att köpa på Systembolaget för cirka 8 år sedan.

Anonym sa...

Jahapp, där ser man. Bodde en tid i engelska staden Birmingham och där sålde man en dryck som kallades Turbo Shandy, den var gjord på en del lager, en del vodka och två delar cider.
Shandy är ju annars öl och sprite eller någon liknande läskedryck.

Jah Hollis sa...

Det finns många varianter på blandningar med öl som ingrediens. Snakebite är en gammal variant och den som fanns på bolaget var nog ett försök att rida på en popularitetsvåg som snakebite hade för en cirka tio år sedan.
Jag såg för övrigt till min förvåning för ett par år sedan att Kopparbergs söta cider var lite inne på pubarna i Dublin.
"Very popular", enligt en bartender jag frågade om detta.
Tack, jag gillar Galoschjesus-boken, men tar nog helst Coola krogen den här gången.

Frukostflingan sa...

Tack för den initierade kunskapen, jag lär mig hela tiden nya saker om dryck!