onsdag 16 januari 2008

Pub Quiz

Det lönar sig många gånger att titta in hos andra bloggare och ställa frågor om det som skrivits genom att kommentera och ordväxla via bloggen. Och idag fick jag ett trevligt mail-svar från jah hollis där han beskrivit ett ord som definitivt hör hemma i krogvärlden.
Quiz, Pubquiz eller Pub Quiz; en frågetävling på engelska som hålls i brittiska, brittisk/svenska (brittiskinspirerade) pubar, under öldrick-ande och glad samvaro.
Ett stort tack jah hollis och krogordboken "Galoschjesus och Frukostflingorna" kommer snart med posten!

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag tackar!
Och i kväll är det faktiskt dags för quiz på The Pickwick Pub (Pickwick eller PW blir det i folkmun) igen.

Anonym sa...

I sammanhanget måste jag nämna quizzarnas kung, Peter från Varberg, som även har en blogg här: http://discoboll.blogspot.com

Frukostflingan sa...

jah hollis; det är jag som ska tacka och hoppas ni att du får en trevlig kväll på krogen!

stellan; tackar för tipset, ska ska ta mig en titt på Peters blogg!

Jah Hollis sa...

Jag fick boken i brevlådan i dag.
Tack än en gång.
Det var trevligt på quizet, men tyvärr var vi inte ens bland de tre bästa lagen den här gången.

Att utnämna Peter, hur duktig han än må vara på att hålla i quiz, till quizzarnas kung är kanske att ta i.
Personalen på Pickwick, som delar på uppgiften som quizmaster/quizmistress är svårslagna där.

Frukostflingan sa...

jah hollis; undrar just vad quizmaster/quizmistress annars gör på puben? Kombineras detta med att vara bartender?

Jah Hollis sa...

Det är barpersonalen som sköter quizfrågorna. De har ett schema så att de turas om på onsdagarna. I onsdags var det barchefen själv, Bryan som kommer från Skottland (och står till höger på bilden i detta inlägg,
jahhollis.blogspot.com/2007/12/
vi-ndde-inte-nda-fram-vid-quizfinalen.html)
som var quizmaster. För närvarande är det två amerikaner, en skotte, en nya zeeländare och en engelsman som håller i quizzandet.