måndag 14 januari 2008

Snålt med dricks

Det var sannerligen inte lätt att vara rockvaktmästare förr i tiden. Krögaren betalade ingen lön till dem utan de fick nöja sig med den dricks de fick av gästerna. Många gäster var säkert generösa, men det fanns säkert gott om gäster som höll hårt i plånboken både i matsalen och i garderoben.
Det blev naturligtvis tacksamt att skämta om detta och denna lilla historia hittade jag i tidningen Söndagsnisse från 1879. - Seså, nu ska´man få se, att min rock är utbytt, sa gästen när rockvaktmästaren hjälpte honom på med rocken. Är det kanske en hämnd för att jag inte betalar drickspengar längre?
- Åhnej, jag tror inte att det går några kypare och spisa här på källaren, löd svaret.

2 kommentarer:

Lilla B sa...

Om du tittar in till mig ser du en Blog award till dig. Vassego!

Frukostflingan sa...

lilla b; jag bugar och tackar!