söndag 11 mars 2007

Snabbmatslandet

Ett litet lästips så här på söndag eftermiddag kan väl aldrig vara fel! Som vanligt handlar boken om krogbranschen, eller mer precist om snabbmatsrestauranger.
Journalisten Eric Schlosser granskar den tvi-velaktiga processen kring produktionen av snabbmat. Snabbmat har blivit en global företeelse med McDonaldsrestauranger över hela världen. Det har lett till att mindre aktörer slås ut av de stora kedjorna, att snabbmatsföretagen kommit att stå som symboler för globaliseringsprocessen, och att en epidemi av övervikt breder ut sig i köl-vattnet av burgare och friterad kyckling.
Läs Snabbmatslandet och en Big Mac kommer aldrig att smaka som förr! Förhoppningsvis kommer du också att se de anställda med andra ögon och lägga märke till hur de har det på sin arbetsplats!
ISBN 91-7324-972-6

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst den här boken också! Det tog lång tid innan jag åt hamburgare igen, jag lovar!

Anonym sa...

på nåt sätt blir man inte riktigt sugen på hamburgare efter att ha läst boken...

man ser både maten och företagen som tillverkar den i ett helt annat ljus...

intressant men upprörande läsning tycker jag...

Frukostflingan sa...

fia och humlan: jag kan inte annat än hålla med er!