lördag 31 mars 2007

Blandat lördagsgodis

Jag känner mig ibland som en riktig blodhund när jag är ute och nosar runt i bloggvärlden. Och det är lika fantastiskt varje gång jag hittar en bloggare som skriver om sitt arbetsliv eller dokumenterar det med hjälp av bilder. Idag vill jag dela med mig av lite blandat lördagsgodis.
Jag börjar med scaniatjejen som gillar att fotografera. Med sin kamera fångar hon otroligt vackra bilder på sina långa turer med lastbilen, som mer liknar en långtradare om man tittar i back-spegeln. Hon har nyligen börjat blogga och jag ser med spänning fram emot fler bilder på både hund och lastbil.
Ännu en som använder kameran är torkmaskinoperatören från Haparanda. Han har en mängd fina bilder på saker som jag inte förstår eller varit i närheten av förr, men som jag mycket nyfiket kan ta del av nu. Han har också en annan sida där han bland annat skriver om politik och livet i norr.
Så har vi en som bor i andra ändan av vårt avlånga land. Vad han jobbar med har jag inte kommit underfund med ännu, men vad gör väl det när man får så många goda tips. Han lyssnar gärna på musik, läser böcker och tycker till om klassamhället.
Jag vill slå ett slag för konsumbloggen som på ett nära och mycket humoristiskt sätt speglar butiksbiträdets arbetsvardag, samtal med kunderna och andra underliga butiksföreteelser. Ett extra plus för att man här kan lämna sina egna små betraktelser från butiksvimlet.
Till sist vill jag dela med mig av tisdagstema, en blogg som varje tisdag presenterar ett nytt tema - en utmaning för den som gillar att fotografera. Det gäller att göra sin egen tolkning av temat, ta en bild eller använda någon gammal och motivera sin tematolkning med några rader. Det är god träning för kopplingarna mellan de båda hjärnhalvorna och är inte alltid så enkelt.
Med en blodhunds ihärdighet fortsätter mitt spårande efter nya bloggare. Jag söker dem, som skriver om sitt arbetsliv eller doku-menterar det med hjälp av fotografier. Har du några tips tar jag gärna emot dem!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fasen vilken koll du har på intressanta bloggar.

Anonym sa...

Dessutom har jag äntligen fått ändan ur vagnen och börjat lägga upp intressanta jobbloggar. Dina bidrag emottages tacksamt

Frukostflingan sa...

Calle: Kul att du lagt upp en rubrik med jobbloggar, mitt sökande går vidare efter fler jobbloggar och jag presenterar dem vartefter i bloggen.

Jah Hollis sa...

Oj! Jag nästan rodnar och blir så glad att du har länkat till min blogg. :-)

Frukostflingan sa...

Kul att du blev glad, jah hollis, jag gillar dina små klurigheter och alla tips på örongodis! :-)