tisdag 27 mars 2007

En vacker detalj

Struktur är ordet för denna veckas tisdagstema och jag har bestämt mig för att från och med nu koppla tisdagstemats bildövning till mitt skrivande från krogvärlden.
Att kunna arbeta strukturerat är en viktig och nödvändig förut-sättning om man vill slippa kaos i matsalen när det blir "rusning". Och bilden av vinglasen på bänken får gestalta vad jag menar med att ha struktur på sitt arbete.

Glasen står där upp och nedvända i väntan på att någon i servisen ska sätta in fingrarna mellan fötterna och ta med dem till gäster som önskar vin till maten.
Vinglasens mjuka och runda form reflekterar villigt matsalens alla ljus och är alltid en vacker detalj i varje uppdukning.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ni har mkt att hålla ordning på minsann och det imponerar och märks alltid när en restaurang är strukturerad... Jag tror även personalen blir gladare om det flyter på... Härlig tolkning...

Anonym sa...

Ett glas vin ute i solen hade suttit fint idag...

men humlan får tyvärr bara humla inomhus och utan vin ...

för hur skulle det se ut om hela officet spran ut och in med vinglas i hand ... =)

Anonym sa...

... vårspaning ...

har sett sol och krokusat men inga uteservering än där serveringspersonalen kan duka upp dina vinglas ...

hpy sa...

Jag tyckte verkligen att fagelboet hade struktur ocksa. :-)

Anonym sa...

attans vilken "kratta" jag är på att stava idag ...

man skulle nästan kunna tro att jag sniffat på vinkorken denna morgon ... =)

Jah Hollis sa...

Vad heter detta ställe? Och vad är det för intressanta bilder som hänger på väggarna?

Vi på Kantarellen sa...

Struktur och spara på steg är måttot.

Frukostflingan sa...

mia dh; välkommen till min blogg och det var roligt att du gillade min tolkning. Jag tittade in hos dig och blev glatt överraskad av att finna ännu ett glastema, fast det är mycket annorlunda!

humlan; kul att våren har fått igång dig igen, men håll i glaset bara om du nu skulle fastna på en uteservering! Har sett på din blogg att du har mycket att stå i, men du är alltid välkommen att titta in här!

hpy; välkommen till min blogg, det var ju inte meningen att det förra temat skulle in här men ibland går det lite väl fort med tangenterna. tittade in till dig och där finns ju en helt annan struktur.

jah hollis; kul att du blev nyfiken, stället heter Rydbergs och ligger på Drottninggatan i huvudstaden! Jag tror att stället fortfarande hyser bokälskande gäster, hela krogen är fylld med fina bilder och böcker!

mamselamsen; ditt motto är nog den bästa regeln för den som jobbar i branschen och det märks att du vet vad du talar om, du har ju varit med om detta! ;-)

Anonym sa...

Ser man det, i restauranter får det være struktur ja, ellers blir det vel bara røja og goja? hahaha...: ha en fin kveld:)

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har, och bra tolkning av tisdagstemat! Tack för kommentaren hos mig!

Johanna sa...

Bra tolkning av temat

Frukostflingan sa...

Välkommen koselig koselig, glas kan verkligen sätta igång fantasin!

scaniatjejen och johanna; Jag uppskattar att ni gillade min tolkning av tisdagstema! Tusen tack!