fredag 23 mars 2007

Fyra dubbelrum och ett enkelt

Jag träffade min gamla arbetskamrat Marie på stan idag. Hon har jobbat i bokningen på ett större landsortshotell och har både hört och sett en hel del. Vi kom att prata om gamla goda tider och hon berättade en historia som jag lovade att skriva om i min blogg.
Några kvällar i veckan hade man dansafton med särskild danssupé i hotellets matsal och då var det alltid fullbokat på hotellet. En dag ringde en man och meddelade att en av sällskapets nio män, som de hade bokat för, inte skulle komma. Marie tittade i hotelliggaren och kunde snabbt konstatera att de hade bokat fyra dubbelrum och ett enkelrum.
- Ska jag boka av enkelrummet då, frågade hon vänligt.
- Nej gör inte det, svarade mannen, låt rumsbokningen vara kvar. Det är visserligen ingen av oss som ska bo i rummet, men nyckeln ska finnas i receptionen om någon av oss skulle behöva använda det.
Vad herrarna skulle använda rummet till fick vi aldrig veta, men efter en danskväll i en främmande stad kan det vara bra att veta var man ska gå om man hittar en trevlig och dansant dam.

Inga kommentarer: