tisdag 20 mars 2007

Folkbildande att blogga

Något av det roligaste är att besökare lämnar kommentarer, skriver Kulturbloggen bland annat i ett inlägg om att allt fler inte skriver så mycket själva, utan att de refererar till sån´t som står i dagspressen för att få besökare eller tjäna pengar.
Själv länkar jag till en nyhet då det är uppenbart att innehållet är nära knutet till det jag annars skriver om. Skillnaden är väl att jag inte gör det för att få fler läsare, utan för att knyta ihop innehållet i min blogg. Ett exempel är alla vansinniga hotell- och restaurang-komplex som planeras och byggs i detta land.
Jag tror inte att det gör så mycket om man någon gång då och då länkar till media, men det gäller som sagt att hålla tungan rätt i munnen. Att det finns några som sätter det i system har jag också upptäckt, men de bloggarna tröttnar man ganska snart på eftersom de aldrig skriver om något som är nytt eller annorlunda. Jag tror på självsanering, men jag tror också att fler då och då måste skriva om de etiska reglerna som gäller i bloggvärlden.
Bloggandet är vår tids stora folkbildande utmaning, men fortfarande finns det oerhört många som inte ens vet vad en blogg är. Många av mina vänner och bekanta ser ibland ut som frågetecken när jag talar om bloggen, men några har letat sig ut i bloggvärlden för att ta del av allt som skrivs. De tycker helt enkelt som många bloggare, att det är kul att läsa!
Har man väl kommit igång med läsandet är det inte så långt till nästa steg. Att då och då lämna en kommentar till skribenten är alltid uppskattat och det utvecklar också skrivandet. Jag får ofta många nya tanketrådar och idéer till något nytt att skriva om.
Välkommen att kommentera
Vill du kommentera något som är skrivet, sätt pekaren på texten kommentar som finns under varje inlägg. Klicka och du får upp en ruta där du kan skriva vad du tycker. Du kan vara anonym när du skriver, men det är mycket roligare om du skriver ditt namn, smek-namn eller något som bloggaren känner igen. En som alltid kallar sig "kocken" brukar kommentera på min blogg och jag har efter lite funderande kommit underfund med vem han är, eftersom han skrivit om sådana detaljer, som bara han och jag känner till.
Sen är det bara att vänta på svar, för det hör till god ton i blogg-världen att man svarar på kommentarer. Men en bloggare är precis som alla andra, upptagna med annat och ibland får man vänta en eller ett par dagar på svarskommentaren.

9 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

*skrattar* Så pedagogiskt och ändå har ingen lämnat någon kommentar. Undrar om du har korkade läsare? :-D

Frukostflingan sa...

mamselamsen: ja jag gjorde det pedagogiskt, men inte för att jag har några korkade läsare.
Däremot finns en hel generation, varav några är mina vänner, som aldrig har jobbat med en dator. Jag har lotsat in dem på min blogg och har lovat dem att skriva några korta vägledningar.
Har absolut inte förväntat mig att de skulle kommentera just detta inlägg, men de kanske vågar pröva någon annanstans.
Så småningom hoppas jag att någon av dem får lust att börja blogga!

Jah Hollis sa...

Nej, vi som läser Frukostflingans blogg är inte korkade, tro mig.

Anonym sa...

Hej läser din och humlans blogg nästan varje dag.Har ingen egen men tycker det är intressant att läsa bloggar.Lär mig ofta ngt.nytt varje dag.Så blogg on!

Anonym sa...

Nej, jag är verkligen inte korkad, men jag har aldrig tänkt på det där med att vara anonym. Jag trodde att du såg allt, men så var det alltså inte. ;-)

Frukostflingan sa...

jah hollis, madde och kocken: jag vet att ingen av er är korkade, tro mig!

kocken: jag kan inte se allt, men med lite slutledningsförmåga kan man lista ut det mesta!

Björn sa...

Hej. Jag läser din blog av och till. Hittade den från när den var länkad ifrån Bloggaden.

Frukostflingan sa...

Hej Björn och välkommen till min blogg, jag tittade in till dig och fann mycket nytt att läsa och välskrivet verkar det också vara. Kul med nya bekantingar på nätet!

Björn sa...

Tack! Förlåt för det mycket senkomna svaret. Kämpa på!