torsdag 22 mars 2007

Sju starurar och sen är det vår

Inte för att jag tycker att risken är så överhängande, men om man någon gång går där och grubblar på vad man ska skriva i sin blogg kan man titta in hos tisdagstema. Där hittar man varje vecka ett nytt tema för sitt skrivande och för att ta ett foto - med mobilen eller kameran. Den här veckan är temat "omväxlande" och då åsyftas naturligtvis dagens väder. Att göra en tolkning av temat är däremot skrivarens egna nöje.
Själv är jag måttligt road av vädersnack, men på min Ö säger man att det ska komma "sju starurar" innan den riktiga våren är här. Det betyder att det ska komma sju ordentligt vresiga snöstormar, det ska kännas att det blåser rakt genom märg och ben. Men man ska inte börja räkna dem förrän man sett årets första Sturmus vulgaris, som är det latinska namnet på Staren.
På en av mina många spaningsturer i naturen fann jag detta lilla översnöade fågelbo. Så vackert mot den klara himlen och så välbyggt att det trotsat vintervädrets omilda makter. Det ser ut att kunna användas även i år och att den lilla fågeln bara väntar på att snön ska smälta.

4 kommentarer:

hpy sa...

Faglar ar bra pa struktur.

Anonym sa...

Javisst struktur så det räcker.. det här temat kan man tolkapå en hel del sätt.. Bra ju.
Ha de gott Tjingeling

Anonym sa...

Ja det finns struktur av alla de slag.
Ha de bra
Rolle

Frukostflingan sa...

hpy; har faktiskt inte tänkt på att detta också kan tolkas som strukturtema, jag postade ju fel inlägg först! Det rätta inlägget kom en stund senare och jag har sett att du varit inne även där, Tack!

pialotta/kaffebönan och rolle; välkomna till min blogg och kul att ni gillade bilden även om det blev fel! Ha det gott själva!