måndag 7 maj 2007

Varför man aldrig kan få ledigt

På krogarnas anslagstavlor hittar man bland vaktscheman och annat nyttigt ibland också små budskap på handskrivna lappar. Min vana trogen så skriver jag ner det jag hittar i min lilla anteckningsbok. På en lapp, som satt inklämd bakom en annons hittade jag ett litet tänkvärt räkneexempel till den som vill ta ledigt.
Så du vill ta ledigt en dag? Vet du egentligen vad du begär!
Året har 365 dagar, men du arbetar ju inte varje dag. Under årets 52 veckor har du ledigt två dagar varje vecka och då återstår bara 261 dagar. Du är ledig 16 timmar varje dygn och det blir sammanlagt 170 dagar. Då återstår bara 91 dagar som du kan arbeta.
Varje dag tar du minst en timmes lunch vilket blir 48 dagar och då återstår 43 dagar. Du behöver vidare inte arbeta sex röda dagar under året och då är det bara 37 dagar kvar.
Varje dag tar du dessutom en kafferast på minst 10 minuter, det blir totalt hela 11 dagar och kvar finns bara 26 arbetsdagar. Till sist har du 25 dagars semester och då återstår bara en enda dag att arbeta på och den förstår du väl att du inte kan ta ledigt från!

Inga kommentarer: