torsdag 3 maj 2007

Mat och måltidsseder på Gotland

Hittade i mitten av 1990-talet denna lilla pärla till bok i en bokhandel och har sedan dess flitigt använt den för att förstå varför mathus-hållningen på Gotland ser ut som den gör.

Boken har givit mig en historisk bakgrund till gotländsk mat- och måltidskultur, ett antal teckningar och fotografier visar mig hur red-skapen såg ut och hur man använ-de dem. Därutöver finns ett antal gamla originalrecept som är svåra att förstå och använda idag, men många recept har nutidsanpassats och därför blivit roliga att använ-da när det ska bjudas på något riktigt gotländskt.
Jag har under åren hämtat mycket inspiration från boken och vågat mig på att laga till några gotländska maträtter med lyckat resultat. Jag har till och med försökt brygga riktig gotlandsdricka, men med mycket sämre resultat. Det berodde inte på receptet i boken utan mer på min ovana att hantera nya råvaror.

Ett recept som jag gärna åter-vänder till varje år vid den här tiden är "kajpsoppa". Har man hela tomten full med denna vilda lökväxt måste man ju bara lära sig att ta hand om den.
Och att det i alla fall förr har gått att beställa den på gotländska krogar gör det extra intressant. Visar en läcker bild ur boken på hur Kajpsoppa såg ut som serverades på Hemse Hotell.
ISBN 91-8752-415-5

4 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Jag fick den här boken av Kurt Genrup när den kom ut och nu ser jag att den är svår att få tag i, i alla fall på antikvariat. Men på Gotland naturligtvis, hittade jag den. Beställ, läs och njut. Att "äta Gotländskt" är som att smaka på historien.

Frukostflingan sa...

lagers tabberas: Roligt att du hittat min blogg och tusen tack för tipset! Håller med dig om att äta "gotländskt" är som att smaka på historien.

Lena sa...

Ååå, Hemse hotell, där har jag ätit många goda middagar för länge sen. Den boken måste jag se till att få tag i.

Frukostflingan sa...

Det är ju inte så många bilder från Hemse hotell i boken, men tycker man att gammal matlagning är kul ska man definitivt köpa boken. Lagers tabberas lämnade ju en bra länk till inköp i sitt inlägg!