fredag 11 maj 2007

En riktig rekordkvinna

Talade med en gammal vän från Göteborg idag och han nämnde att restaurang Kometens ägarinna Solveig Magnusson alldeles nyligen fyllt 90 år. Hon är fortfarande still going strong och är lite av en rekordkrögarinna, vilket SVT uppmärksammade.
Denna rekordkvinna innehar även ett annat rekord, hon har det äldsta löpande kollektivavtalet i hela restaurangbranschen. Hon insåg tidigt att man inte kan driva en seriös rörelse utan att ha tecknat avtal och därför tycker jag hon är extra värd att upp-märksammas.
Hittade på Linnebloggen en uppgift om att det även ska finnas en bok om denna legendariska krog, den lär vara slut just nu, men jag ska göra ett sök på några av mina favoritantikvariat, för den boken vill jag gärna se bland de andra godingarna i mitt eget lilla krog-kulturbibliotek.
Att det också finns bloggare som inspirerats av ett besök på Kometen är kul och här hittar du ett läckert recept på Biff med tre sorters lök. Sist men inte minst kan du se mycket av den äldre inredningen på Kometen på den fina hemsidan.
Jag vet i alla fall vad jag ska göra vid mitt nästa Göteborgsbesök - äta på Kometen! Och jag lovar er att skriva om boken när jag får tag i den!

6 kommentarer:

lassetr1 sa...

Hej
nyutgåvan var klar i juni förra året.
Bör finnas kvar på Kometen om du inte
hittar på Antik..
Här en länk till bilder från "släppartyt".
http://www.tabblo.com/studio/stories/shared/
16680/jd2a9qcte18uvzr

mvh
Lasse Taube
Linnébloggen2

Frukostflingan sa...

Tusen tack för tipset och länken till partyt vid boksläppet!

Jah Hollis sa...

På 70-talet var det många proggmusiker i Göteborg som hängde på Kometen.
Restaurangen finns omnämnd i en sång av bandet Love Explosion, men texten är rätt ekivok så jag går inte närmare in på den.
Även vi mer lantliga proggmusiker gick naturligtvis på Kometen när vi någon gång var i Götet för att spela eller göra något annat kul.

Frukostflingan sa...

Kul att du känner igen flera av de platser jag skriver om och självklart blir jag nyfiken på låttexten. :-)

Anonym sa...

En av mina chefer hade sett programmet och berättade om damen. Verkligen en imponerande kvinna!

Frukostflingan sa...

Ja det är en riktig krutdam, och jag kan meddela att jag fått tag i boken, så nu väntar jag bara på paketet.