fredag 4 maj 2007

Att vara mentor

Igår var jag på en introduktionsdag för blivande mentorer inom Hotell och Restaurang Facket och gick hem med huvudet fyllt med nya tankar. Det känns fantastiskt roligt att få vara en av dem som fått möjligheten att vara med i starten av något nytt. Ett program som kommer att erbjudas alla nyanställda ombudsmän inom HRF.
Att vara mentor är historiskt ingenting nytt, redan i Odyssén, Homeros 3 000 år gamla diktverk kan man läsa om Mentor, personen som givit upphov till ordet mentorskap. Mentor skulle fungera som lärare och handledare åt Telemachos, son till kung Odysseus av Ithaka medan han drog ut i kriget mot Troja.
Uppgiften var att fostra och leda Telemachos och ge honom all den undervisning och allt det stöd som han behövde. Mentor hade alltså en bredare uppgift än att bara vara lärare och det är i den bemärkelsen som begreppet mentorskap har kommit att användas som någon som stöder och följer, leder och råder.
I dagens mentorroll ingår det att föra en ärlig och uppriktig dialog, ställa frågor och inte komma med färdiga svar eller lösningar, att finnas till hands och gå bredvid eller bakom adepten, inte att gå före. Det gäller att inte säga mer än vad stunden kräver och använda sig av lyssnandet stora konst. Och det för tankarna tillbaka till Paul, som en gång fungerade som min mentor. Han fanns alltid där när jag behövde det och den lärdomen tar jag gärna med mig i mitt eget mentorskap.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det hade jag inte en aning om, att det funnits en ur-Mentor. Man lär så länge man lever.

Jah Hollis sa...

PS. Jag brukar skoja till det och säga: Man lär så länge man äter lever.
Kanske inte så jättekul, men jag är ibland lättroad. DS.

Frukostflingan sa...

*skrattar gott* att äta lever - tänk att det finns någon som vet att man kan äta det idag!