lördag 12 maj 2007

I allt för trånga skor

I en gammal Hotellrevy från 1924 hittar jag några annonser som jag tycker är lite intressanta med tanke på att servispersonal alltid har haft problem med sina fötter. Det har naturligtvis alltid berott på att man trängt in fötterna i allt för trånga skor. Det skulle se fint ut och man skulle alltid vara propert klädd från topp till tå.

Och när gummit blev en riktig handelsvara skulle naturligtvis sulor, klackar och annat vara av riktigt gummi. Släppte skorna varken in vatten eller kyla så var de säkert lika motståndskraftiga mot frisk luft. Det var kanske inte så underligt att många drabbades av intensiv fotsvett och sökte lindring med fotsalt och svettpuder.

Själv minns jag hur vi servitriser från 1970-talet och senare klämde in våra stackars fötter i smala högklackade skor. Och när man satte sig för att göra upp kassan vid kvällens slut vågade man inte ta av sig skorna med risk för att man inte skulle få på sig dem igen. Det är klart att fötterna svullnade upp och ömmade ordentligt efter en helkväll i för trånga skor.

Och det är väl så det fungerar även idag, att det är modeindustrin som styr vad som ska sitta på fötterna. Inte så noga med hur vi mår eller om fötterna blir förstörda, bara några kapitalister får tjäna lite klöver!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle nog aldrig palla att jobba en hel kväll i högklackade skor. Tack och lov är mina arbetsskor av det bekväma slaget. I kängor eller lågskor med stålhätta finns gott om plats för fossingarna:-)

Frukostflingan sa...

...men så är fötterna förstörda också, idag får jag inte på en sko med hög klack!