lördag 21 april 2007

McDonalds-reklam

Det blev bara en kort bloggartur idag, står inte ut med all McDonalds-reklam som snurrar mot mig i ett vansinnigt tempo på många bloggar. Det är en orsak till att jag inte vill ha reklam på min blogg. Men det är klart intressant att titta närmare på vad det egentligen står i reklamsnuttarna och mellan raderna i dem.
Myten om att de bara använder svenskt kött är nu slagen i småbitar, eftersom de påstår att det inte finns tillräckligt med svenskt kött att få tag i. Och jag vill absolut inte äta kött som är framtagen på det sätt som skildras i boken Snabbmatslandet, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.
Bland reklambudskapen har man sedan varvat in ett antal frågor om anställningsförhållanden. De besvaras skickligt så att man ska tro att allt är frid och fröjd, att alla anställda är mer än nöjda med den höga personalomsättningen och den låga lönen. Alltså ännu ett skäl att läsa Snabbmatslandet och fundera över hur det kan gå till här hemma i Svedala.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag går förbi en McDonalds ibland när jag kommer hem med tåget. Förutom att det är nerskräpat och nerskitat av deras engångsmög i en stor radie runt stället, osar det av stekt hamburgerflott så det vänder sig i kistan.
Doften från en bra restaurang eller annat trevligt matställe kan ju ofta väcka aptiten. Vid McDonalds släcks den effektivt.

Anonym sa...

Jag tackar och bugar och bockar och lägger en liten länk till dig.

Anonym sa...

Du har fått artikel i LO-tidningen, min vän!
http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=7796

Hoppas de läser allt annat och inte bara om krogorden!!!

Frukostflingan sa...

jah hollis: Jag håller med om att det är mer aptitretande att närma sig en vanlig restaurang!

christina w: Kul att du gillade boken och har fått skratta, jag har lagt en länk till det inlägget på min andra sida nya krogord, som du hittar i mitt skafferi.

calle: Tack för tipset om LO-tidningen, även den har jag lagt en länk till både här och på andra sidan.
Visst kan man hoppas de läser lite annat än bara krogorden, men de väcker alltid ett visst intresse för man är nyfiken på vad man själv kan kallas för bakom kulisserna. Men det är ju inte därför jag samlar krogord, det finns ett djupare intresse och det ska jag nog återkomma till i något inlägg framöver.