söndag 22 april 2007

Kommentera i annans namn

Råkade ut för något mindre trevligt när jag varit ute på en bloggrunda igår och vill nu be er om att vara lite uppmärksamma, eftersom ni antagligen gör precis som jag. Hittar man en ny trevlig blogg så lämnar man en kommentar där och det gjorde jag hos Flitiga myran.
När jag senare fick en tack-för-besöket-kommentar i min blogg blev jag lite fundersam och länkade mig tillbaka. Och döm om min förvåning när jag hamnade på en sida, som utseendemässigt var helt lik Flitiga myrans, men här var texten full av porrbudskap. Inte roligt alls och kommentaren togs genast bort.
Funderade länge över varför det blivit så och hur det gått till, letade mig tillbaka till den riktiga bloggen och då förstod jag samman-hanget när jag hittade detta, jag citerar.
"Detta handlar om ett organiserat kopierande av hela bloggar. Man använder sig av en befintlig blogg med namn och allt men gör ett tillägg i namnet. Kopian ser i vissa fall ut som originalet men används som "språngbräda" till andra sidor som innehåller porr. Man kommenterar också i "andras namn" och lämnar efter sig en bloggadress, snarlik någon som verkligen existerar, men även här leder adressen leder till porrsidor. För en tid sedan "roade" sig något/några med att kommentera i mitt namn och lämnade efter sig en länk som var väldigt lik länken hit till Flitiga Myran, men klickade man på den hamnade man på en "annan" sida."
"Nu tar blogg.se ett krafttag mot mafiosos och andra som kopierar inlägg, bilder och som i mitt fall hela min blogg för att driva trafik till sidor med tvivelaktigt innehåll. I ett upprop ber de oss användare och läsare att anmäla den typen av upphovsrättsbrott. Ett mycket hedrande och välkomnande initiativ tycker jag!"
Hyser stor sympati för Flitiga Myran som blivit utsatt på detta vis och det är självklart att detta oskick ska stävjas och anmälas, men det är lika viktigt att alla vi andra bloggare är medvetna om prob-lemet. För min egen del kommer jag att bli ännu mer uppmärksam och genast ta bort kommentarlänkar som leder fel!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min skugga har visst redan varit här ser jag:(
Det är bra att du tar upp problemet. Ju fler som är medvetna desto bättre.

Anonym sa...

Så himla läskigt... uppfinningsrikedomen är onekligen stor.

Frukostflingan sa...

anneli: Du kan vara helt säker på att jag ska rensa bort sådana kommentarer och jag kommer att anmäla alla sådana konstiga adresser till respektive bloggportal.

christina w: Ja det är inte klokt vad de kan hitta på, man blir så himla förb....d för det tar så mycket energi ifrån en!