måndag 23 april 2007

I källaren på Häverödal

Vi tog oss en tur ner i källaren på Häverödals och här finns mycket gammalt kvar trots att Tomas både röjt upp och städat ur. Det är ju alltid så med gamla ställen att ska man hitta något historiskt ska man bege sig ner i källaren eller upp på vinden.

Mina ögon fastnade genast på två av dörrarna. Tjocka och tunga dörrar med ett titthål och en lucka som går att öppna. Jag blir genast nyfiken för jag har aldrig sett liknande dörrar på ett gammalt hotell. Undrade förstås om han visste vad de används till.

Och visst hade han tagit reda på det, letat i gamla pärmar och arkiv efter byggritningar och andra handlingar, som kunde ge en förklaring till dörrarna. Jag får veta att här i källaren har det funnits två arrestlokaler i gamla tider, för i huset lär tingsrätten under en period hållit sina för-handlingar.

Och jag måste bara låta mig själv bli instängd i det mörka utrymmet bakom en av dörrarna för att få en liten aning om hur det kan ha känts att bli instängd här.
Tänkte på alla dem som måste ha suttit där i ett mörkt, kallt och fuktigt källarutrymme med bara ett litet titthål som släpper in en strimma av ljus. Och en lucka som öppnas några gånger om dagen för förnödenheter.

Inga kommentarer: