tisdag 24 april 2007

Rörelse i matsalen

Veckans tisdagstema är rörelse och jag tänker jag på allt som rör sig i en vanlig krogmiljö. Det är väldigt mycket som ständigt är i rörelse, men jag väljer glasen och gästerna.
Det börjar bli dags att stänga krogen och i glasen som alldeles nyligen blivit lämnade på sitt bord, rör sig reflexerna från alla ljuskällor i matsalen.

De brinnande ljusen på ett annat bord kastar sina reflexer mot det mörka fönstret, längst bort i matsalen rör sig de sista gästerna still-samt medan de avslutar kvällens samtal.

Snart tänder serverings-personalen den obarm-härtigt avslöjande tak-belysningen för att upp-märksamma gästerna på att det är dags att bryta upp.
De stillsamma rörelserna i matsalen byts mot ett snabbare tempo. Gäster letar efter sina handväskor och kavajer, under bordet rör sig några damfötter i sökandet efter rätt skor. Medan gästerna sedan sakta börjar röra sig mot garderoben släcker personalen de flämtande ljuslågorna, plockar bort den sista disken och byter ut de fläckiga dukarna innan det är dags att göra upp dagens kassa.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj om det är någonstans där det finns rörelse är det väl en resturang :)

Anonym sa...

Rolig tolkning. På restaurangen finns ju många olika rörelser. Armkrökning, dans, högersving och kel ;-)

Anonym sa...

Krögardotter som jag är kan jag inte annat än att hålla med! Nu jobbar jag dessutom med dem som ska bli dina blivande kollegor:)

JULIEK sa...

En bra tolkning : )

Frukostflingan sa...

kaleen: Visst är där mycket rörelse!

greta: Så kan man ju också se rörelser med en högersving *skrattar* ;-)

pinse: Kul med en krögardotter som besökare! Då kan man ju säga att du verkligen är uppfödd med krogrörelser! ;-)

julie k: Tack! :)

Anonym sa...

Rörelser finns väl alltdi på en restaurang...
Jättefint foto !

Kram Eva

Frukostflingan sa...

eva: visst är det alltid rörelse och jag gillar att plåta glas!