måndag 18 februari 2008

Bränt var det här

Idag var det riktigt svårt att få till en stund i lugn och ro framför datorn. Varje gång jag satt mig har det hänt något, som fått mig helt ur skrivbalans. Nu har jag jagat runt i trappan där jag bor, knackat dörr och luktat i brevinkasten för att finna källan till stark brandlukt.
Vi hade ju en riktig brasa här för snart tio år sedan och minnet av att stå utanför och se hur det brinner sitter väldigt djupt. Ingen vill ju att det ska hända igen, så alla är numera ganska vaksamma. Efter mycket sniffande kunde vi lokalisera lukten till en lägenhet och det var en något skamsen grabb som öppnade när vi ringde på.
Han sa att han jobbat natt och skulle torka en handduk, som han hängt över spisen. Den hade ramlat ner på en platta och tagit eld. Vet inte om det var hela sanningen, men efter att ha förvissat oss om att det inte längre fanns något som brann i hans kök kunde vi återvända hem. Och nu ska jag lugna ner mig med en kopp kaffe.
Kaffepaus!!!
Nu när jag slappnat av lite kan jag med humor se händelsen, som en lagom inledning till det rätta svaret på min lilla lördagstävling. Frågan var ju vad ett snéfat är och varför man som servitris kan få ett sån´t!
Ibland kunde det bli lite hetsigt bakom kulisserna och om man då sa något dumt till kocken kunde han ge igen på sitt eget lilla vis. Han satte serveringsfatet i salamandern så att det blev ordentligt upphettat innan han ställde det i köksluckan. Och när man som servitris greppade tag i det heta fatet och satte det på vänster-handen för att bära ut det i matsalen kunde man bränna sig ganska ordentligt.
Jag har skrattat gott åt alla spekulationer och kan väl bara konstatera att det svar som kom närmast är: "Kocken har blandat ihop beställningarna, han har givetvis också lämnat över en överhettad tallrik till servitrisen... som bränner sig och tappar den."
Kanske blandade kocken ihop beställningarna och det blev orsaken till att han skulle ge en näbbig servitris ett riktigt snéfat! Och visst brände man sig, men det skulle man naturligtvis aldrig visa genom att tappa fatet eller ställa ner det i hans åsyn. Man bet ihop och bar det medan man försökte vila fatet litet snett mot armen så att det inte brände så mycket.
Eva, det var du som kom närmast även denna vecka och det innebär att boken Coola krogen kommer med posten om några dagar! Ett stort grattis!

4 kommentarer:

l*eva sa...

Oj vad jag har väntat på svaret! Genuint nyfiken, som jag är!

Vinnare 2 veckor i rad...ja, vad ska man säga?
Tack Flingan!
Min syster som har retaurang...ska få ta del av bägge böckerna!
(kanske gör henne till en bättre arbetsgivare?) *L*

Frukostflingan sa...

l*eva; inte för att jag kan lova att någon blir bättre som arbetsgivare när de läser böckerna, men en hel del tankar kan de nog väcka och ett och annat skratt! Lycka till! ;-)

Anonym sa...

Åh, det låter så vetttigt så här i efterhand! Kan inte fatta att det skulle vara så svårt att lista ut, det låter ju så självklart :P

Frukostflingan sa...

emma; alla svar är väldigt självklara när man ser dem, men det är inte alltid så lätt när man går där och funderar! Önskar dig bättre lycka nästa gång!