tisdag 26 februari 2008

En riktig last

Alla har vi väl en last av något slag och nu har det blivit dags att visa upp en eller flera på bild, eftersom veckans tisdagtema handlar om just last. Tisdag, javisst var det tisdag igår, men det är en hel vecka till nästa tisdag, så än finns det tid att göra en tolkning av temat.
Last är synonymt med inbiten, inrotad synd och fördärvlig vana. Det är väl så man säger om den som är rökare! Och jag är rökare precis som många av mina gamla kompisar från krogvärlden.
Att ta en paus i arbetet fanns det aldrig tid till, den enda pausen man fick var den lilla stunden med ett bloss och en kopp kaffe. Och ofta låg det ett helt gäng med cigaretter och pyrde i ett överfullt askfat bredvid bongmaskinen!
I matsalen låg röken dessutom i täta dimbankar på grund av gästernas rökande och jag tror att vi som jobbade fick i oss flerdubbla doser med gift varje kväll. Och gissa hur man luktade då man kom hem efter ett sådant arbetspass!
Idag ser det annorlunda ut, rökning är som bekant inte längre tillåten på krogen och de flesta krogar har också avskaffat rökrummet. Numera står diverse äckliga fimp-uppsamlare utanför krogdörrarna och den här har fått ett fiffigt tak för att städaren ska slippa den blöta, stinkande nikotingröten.
Tack och lov för att s-politikerna vågade driva igenom ett rökförbud i krogvärlden, de anställda mår mycket bättre och rökarna blir bara färre och färre. Även gästerna tycks ha accepterat rökförbudet och njuter i fulla drag av fräscha krogar och väldoftade mat.
Själv är jag idag en väldigt måttlig rökare, för det är ju så ohyggligt svårt att låta bli blossen som är så goda tillsammans med en kopp kaffe. Och här kan du se fler, som visar sina olika laster!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ju slutat med den lasten men varje gång jag går in på mitt gamla jobb sitter vanan kvar, då röker jag! Få gå ut med sina forna arbetskamrater, ta ett bloss i lugn och ro, gott är det inte men kan ändå inte låta bli;)
Kramen

Anonym sa...

Jag säger som du: Tack till politikerna som införde rökförbudet! Länge hade jag längtat efter det och jag kan tänka mig att arbetsmiljön för krogpersonalen blev mycket bättre också. Kul att du skulle vilja åka lastbil, klart det bästa sättet att färdas. Om du bodde närmare har du gärna fått åka med mig en sväng.:-)

Frukostflingan sa...

jessan; skönt att höra att det är fler som lider lite av lasten! ;)

scaniatjejen; tack för inviten till din hytt, man vet ju aldrig om jag någon gång dristar mig uppåt och då hör jag av mig, vill väldigt gärna åka med en sväng! Ha det gott!

Anonym sa...

Uppträder ju mycket på krogen och det där rökförbudet var det bästa som hänt.