söndag 17 februari 2008

Vinvalet

Söndag kväll och jag har inte ägnat så många tankar åt bloggen som jag kanske borde ha gjort! Har däremot tittat på svaren på min lilla lördagstävling och skrattat mycket gott, inget svar är ens i närheten av det rätta svaret, så vi får väl se om jag skjuter upp avslöjandet en dag eller två.
Däremot har jag fått en glödhet liten historia av min gamla kyparkompis Lasse M, som jag serverar här innan jag stänger av datorn för idag! Tack Lasse!
Det var en större beställning i festvåningen och till desserten fanns det möjlighet att välja mellan vintage port och en bättre halvtorr sherry. Den något ålderstigne kyparen Henry hade fått uppdraget att servera dessertvinet, då man ansåg att han, som hade utsliten rygg, borde slippa de tunga faten med glassbomber.
- Får det vara portvin eller sherry?
Henry gick runt bordet och ställde frågan till varje gäst. Efter att ha upprepat denna fråga ett stort antal gånger gick något snett för Henry och gästerna ställdes plötsligt inför valet:
- Får det vara porr eller stjärtvin?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bläddrar i Galoschjesus ... hittar inte ordet glassbomb ...

Kanske stjärtvin har sin plats där också ...

Frukostflingan sa...

humlan; jag tackar för tipset om glassbomb, vissa ord är tydligen alldeles för vanliga för att man ska se dem!
Men, stjärtvin... mja...

Bloggblad sa...

Blev tipsad hit av miss G.
Och ler åt misstaget... samt förstår att min pappas lilla sanna historia kanske passar.

När min far var ung var han med ett par vänner på en finare restaurang. Pappa och en av de andra beställde vad de förstod: glass, men en av de andra skulle slå sig på nåt riktigt flott och franskt, och beställde "orange naturelle"... och blev aningens förvånad när han fick en oskalad apelsin på ett fat... och hans franskkunskaper blev avslöjade.

Så i mitt barndomshem hetter inte apelsiner apelsiner, utan "orange naturelle".

Frukostflingan sa...

bloggblad; kul att du hittade hit och fick bekräftat din fars historia!
Jag tar nog med din historia i ett kommande inlägg på bloggen! Tack!