tisdag 19 februari 2008

Grötlunken

Ett annorlunda restaurangnöje med väldigt gamla anor är gröt-lunken. Idag gör man på vissa kurorter ett slags tipspromenader för gästerna och kallar det för grötlunk, men det var på Sätra Brunn utanför Sala som det hela började.
Grötlunken, en gemensam och stärkande kvällspromenad, startades på 1820-talet för att gästerna skulle må bra och inte skulle gå till sängs direkt efter maten. 1874 gjorde man på Medevi Brunn promenaden lite trevligare genom att ackompanjera den med långsam marschmusik. Och Medevi Brunnsorkester blev efter en tid ett begrepp då man engagerade en kapellmästare, som i sin tur samlade musiker från olika regementen.

Den som gick allra först i tåget och så att säga ledde hela lunken kallades för "tofslärka" och utsågs särskilt av Brunnens läkare. Och kanske var det något alldeles extra att få en inbjuden till detta mycket speciella uppdrag.

Till sist ska den bloggare, som kallar sig herr Dryck, ha äran av att jag just idag skrev om grötlunken. Jag blev väldigt inspirerad av alla gamla "fula" skivomslag som han samlar och giftigt kommenterar på bloggen Katastrofala omslag.

2 kommentarer:

l*eva sa...

Visst är den Bloggen rolig!

Dagar när jag känner mig riktigt *ur led*, tar jag mig dit och läser...genast blir man lite *gladare*!

Frukostflingan sa...

l*eva; kul att du ocksp hittat denna blogg, jag fascineras över vissa dansbands klädsel, men det var ju så det skulle se ut då!
Ha en bra dag!